GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

:>2 ) P g- 817. Sterker nog vindt men dezelfde gedachte uitgedrukt bij G O E D E C K E M E Y E R , 1. 1. pag. 305: »So erklärt sich die zunächst höchst auffallende Erscheinung, dass bei diesen Männern ethische Betrachtungen meist in derselben aphoristischen Form auftreten, wie sie uns in den Weisheitssprüchen der gleichzeitigen Gnomiker begegnen, oder gar, wie bei den Pythagoreern und Empedokles, eine religiös gefärbte Ethik zum Vorschein kommt, die mit den philosophischen Erwägungen nicht das Geringste zu tun hat, sondern ganz anderen Gedankenkreisen entstammt." Overigens zijn er uit ZELLER'S werk, èn over Empedocles, èn over andere vóór-Sokratische »physici", nog tal van plaatsen bij te brengen, die zijn boven besproken streven duidelijk openbaren. Verscheidene worden aangehaald door J O E L , o. 1. pagg. 74 sqq. 78

a

) Plato's Ideenlehre. Leipzig. 1903, pag. 84. so) o. 1. pag. 51. 81) pag. 36. Overigens schijnt dezelfde scheiding tusschen P L A T O ' S persoonlijke neigingen en behoeften eenerzijds en zijne wetenschap andererzijds, door N A T O R P op deze plaatsen gemaakt, ook aangenomen te worden door S T E W A R T in zijn werk: The myths of Plato. (London 1905, Macmillan and Co.). In de recensie althans, die A P E L T van dit mij overigens niet bekende werk geeft (Berl. Phil. Wochenschr., 25. Jahrg. No. 33/4 (26 Aug. 1905), coli. 1041 sqq.), wordt de inhoud van pag. 70 sq. aldus saämgevat (col. 1045): »Eine ernste, wissenschaftlich gemeinte Lehre von der Unsterblichkeit der Seele soll es für Piaton nicht geben, aber sein persönliches Bedürfnis eines solchen Glaubens soll Befriedigung in der Orphik gefunden haben, die ihm eine so reiche Fundstätte für seine Mythen bot." Daartegenover stelt dan A P E L T (col. 1046) zijne eigene meening, die mijns inziens veel meer met de werkelijkheid overeenkomt: »Seine religiösen Mythen setzen, wenn ich ihn recht verstehe, gerade an dem Punkt ein, wo die wissenschaftliche Erkenntnis aufhört, ohne diese letztere etwa verdrängen oder ungiltig machen zu wollen. Sie bilden eine Ergänzung, keinen Ersatz der ST/TT^/X^. Die T a t s a c h e der Unsterblichkeit der Seele glaubte Piaton wissenschaftlich feststellen zu können, ihre zeitlosen Taten aber und Schicksale zu schildern schien ihm — und mit Recht — keine Aufgabe der Wissenschaft, sondern ein Werk der Phantasie." Inderdaad schijnt mij over 't algemeen deze bestrijding van een P L A T O vreemd dualisme juist; zij het dan ook, dat ten opzichte van de laatste opmerking eenig voorbehoud zou kunnen gemaakt worden. 8 ) In het »Vorwort" heet het althans (pag. I V ) : »Erst in letzter Stunde — das heisst vor einem Jahr, während die Materie zu dem Buche grösstenteils seit fünfzehn Jahren bereit lag — habe ich " sqq. ) O r r o W I L L M A N N , Geschichte des Idealismus. Erster Band: Vorgeschichte und Geschichte des antiken Idealismus. Braunschweig, 1894, pag. 34. ) P g- 36. Vgl. pag. 37: » . . . in den wissenschaftlich reifsten Werken PLAL'OS, nämlich den vorgenannten dreien, Parmenides, Sophist und Philebus,.. ." De bestudeering van de »mythische und mystische Wendungen" is 79

2

83

84

a

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's