Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
31 rationalistische school is genegeerd en miskend, eensdeels door een absoluut verwaarloozen het G r i e k s c h e
van de philosophische zijde van
volksleven, en door de philologie in kritiek te
laten opgaan, anderdeels door een eenzijdig op den v o o r g r o n d schuiven v a n het begrifflich-logische wijsbegeerte, den
element
in de G r i e k s c h e
waardoor deze school een belangrijken factor v a n
Griekschen
logos
buiten beschouwing
alzoo is te kort geschoten
heeft
gelaten en
i n hare roeping o m te zijn weten-
schap van den logos. Antithetisch volgt
daaruit, dat de philologie deze fout van
de rationalistisch-kritische school heeft te mijden, en v a n deze mystisch-religieuze strooming niet slechts studie heeft te maken, maar ook de G r i e k s c h e heeft
philosophie van dit gezichtspunt uit
te bezien; en dat ze dus de kritiek w e l als hulpweten-
schap
heeft
te gebruiken en te waardeeren,
maar
eenerzijds
voorzichtigheid moet betrachten bij de toepassing, en aan den anderen kant niet bij die kritiek
m a g blijven staan, maar met
de door haar verkregen resultaten heeft te arbeiden om in te dringen in de verborgenheden
van het G r i e k s c h e
l e v e n ; dat
ze voorts hierbij w e l niet de logische zijde van het G r i e k s c h e denken heeft te verwaarloozen, noch ook i n den w i n d te slaan de waarschuwingen, die tegen een onkritisch phantaseeren, waar het feitenmateriaal niet aanwezig bracht,
1 3 3
j — maar
of corrupt is, w o r d e n
toch andererzijds
zóó heeft
inge-
te arbeiden,
dat ze niet met het onkruid de bloem vertreedt, die daaronder verscholen, haar stille pracht slechts vertoont aan hem, die zich de moeite geeft haar te zoeken daar, waar een ander haar bestaan
niet z o u vermoeden.
Z u l k eene bloem is de Grieksche
m y s t i e k ; die haar niet ziet, vertreedt haar; maar w i e ze zoekt en vindt, dien ontsluit ze van zelf de weelde haars rijkdoms. Doch staan. geven gaan
hierbij heeft Zeker,
de Calvinistische wetenschap
het rationalisme heeft
niet stil te
door zijn eenzijdig acht
o p het begrifflich-logische, en door achteloos voorbij te aan het religieus-mystieke
w i k k e l i n g , de Grieksche
element i n de G r i e k s c h e ont-
philosophie en den G r i e k s c h e n logos
in 't algemeen m i s k e n d ; en in zoover is het eene oorzaak v a n blijdschap, dat i n onzen tijd de zin voor dit mystieke element weer is opgeleefd, dat men het leert verstaan en waardeeren; dat men ook de philologie niet meer in louter kritiek, ook niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's