GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

31 rationalistische school is genegeerd en miskend, eensdeels door een absoluut verwaarloozen het G r i e k s c h e

van de philosophische zijde van

volksleven, en door de philologie in kritiek te

laten opgaan, anderdeels door een eenzijdig op den v o o r g r o n d schuiven v a n het begrifflich-logische wijsbegeerte, den

element

in de G r i e k s c h e

waardoor deze school een belangrijken factor v a n

Griekschen

logos

buiten beschouwing

alzoo is te kort geschoten

heeft

gelaten en

i n hare roeping o m te zijn weten-

schap van den logos. Antithetisch volgt

daaruit, dat de philologie deze fout van

de rationalistisch-kritische school heeft te mijden, en v a n deze mystisch-religieuze strooming niet slechts studie heeft te maken, maar ook de G r i e k s c h e heeft

philosophie van dit gezichtspunt uit

te bezien; en dat ze dus de kritiek w e l als hulpweten-

schap

heeft

te gebruiken en te waardeeren,

maar

eenerzijds

voorzichtigheid moet betrachten bij de toepassing, en aan den anderen kant niet bij die kritiek

m a g blijven staan, maar met

de door haar verkregen resultaten heeft te arbeiden om in te dringen in de verborgenheden

van het G r i e k s c h e

l e v e n ; dat

ze voorts hierbij w e l niet de logische zijde van het G r i e k s c h e denken heeft te verwaarloozen, noch ook i n den w i n d te slaan de waarschuwingen, die tegen een onkritisch phantaseeren, waar het feitenmateriaal niet aanwezig bracht,

1 3 3

j — maar

of corrupt is, w o r d e n

toch andererzijds

zóó heeft

inge-

te arbeiden,

dat ze niet met het onkruid de bloem vertreedt, die daaronder verscholen, haar stille pracht slechts vertoont aan hem, die zich de moeite geeft haar te zoeken daar, waar een ander haar bestaan

niet z o u vermoeden.

Z u l k eene bloem is de Grieksche

m y s t i e k ; die haar niet ziet, vertreedt haar; maar w i e ze zoekt en vindt, dien ontsluit ze van zelf de weelde haars rijkdoms. Doch staan. geven gaan

hierbij heeft Zeker,

de Calvinistische wetenschap

het rationalisme heeft

niet stil te

door zijn eenzijdig acht

o p het begrifflich-logische, en door achteloos voorbij te aan het religieus-mystieke

w i k k e l i n g , de Grieksche

element i n de G r i e k s c h e ont-

philosophie en den G r i e k s c h e n logos

in 't algemeen m i s k e n d ; en in zoover is het eene oorzaak v a n blijdschap, dat i n onzen tijd de zin voor dit mystieke element weer is opgeleefd, dat men het leert verstaan en waardeeren; dat men ook de philologie niet meer in louter kritiek, ook niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's