GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 20

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21 dat er in dit opzicht veel is verbeterd. Maar ik stel er beslist naast, dat het geheel onmogelijk is om onze exegese van onze levens- en wereldbeschouwing, van onze traditie, van ons dogma los te maken. G-ij zult mij dit toestemmen, indien ge U slechts te binnen brengt, dat wij bij den aanvang hebben herinnerd, hoe alle exegese vaneen a priori moet uitgaan en ook in 't vervolg hebben betoogd, dat de exegese altijd den invloed zal ondergaan der vraagstukken van den tijd. Nu is onze wereld- en levensbeschouwing welbezien toch niets anders dan de oplossing, die wij persoonlijk van enkele, vele of alle problemen, die den tijd, waarin wij leven, beroeren, meenen te moeten geven. Is dit zoo, dan volgt uit het bovenstaande van zelf, dat er een verband is tusschen exegese en traditie. ) Er is verband, of we het willen of niet. ) En de vraag, die we stelden, komt dus in deze andere formuleering voor ons te staan : hoe is dat verband, hoe moet zijn het verband tusschen exegese en traditie. Want dit is waar, er dreigen hier gevaren, gevaren die moeten en kunnen vermeden. Gaan we de geschiedenis na, dan springt het in het oog, dat in vroeger tijden niet maar nood gedwongen het verband tusschen exegese en dogma is aanvaard, maar dat men dat verband opzettelijk heeft gezocht en de snoeren van samenbinding zoo eng mogelijk heeft aangetrokken. ) In het algemeen gesproken kunnen we zeggen, dat de patres apostolici zich met exegese nog niet hebben bezig gehouden. Het Schriftgebruik draagt bij hen een overwegend stichtelijk karakter. ) Eerst toen de ketterij opdook, kwam ook de exegese. En de exegese had ten doel de verklaringen, die onjuist waren, omdat zij op het eene Schriftwoord eenzijdig den nadruk legden 47

48

49

50

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's