GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 140

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

130 meatie methode voordoen, zooals ook na het gebruik der N. M. middelen ; doch bij een „verstandig" gebruik zullen deze te voorkomen zijn. De gevolgen van een verkeerde toepassing nu mogen niet ten laste gelogd worden aan een goede toepassing, zooals ook het misbruik geen motief is tegen het gebruik. Hoe zou men ook moeten verklaren dat de permeatie methode bij een gezond mensch nadeelig zou werken, terwijl 't toch gebleken is, dat deze methode bij zwakke doodzieke kinderen zonder nadeel verdragen wordt ? zou ik willen vragen zooals ook i)rof. ïreul) ^) in zijn pleidooi voor 't onschadelijke der N. M. vraagt: „en hoe zou hij (de gynaecoloog) moeten verklaren, dat een door hem ingebrachte ring geen kwaad doet, maar een door de patiënte zelf ingebrachte ring dit wel zal doen ? Dat is kortweg onmogelijk". Zelfs is het gebruik der sonde te prijzen op een zelfde wijze als Dr. Rutgers ^) de N. M. middelen m.l. als „een verbetering door de reinheid, onafscheidelijk daaraan verbonden", welke reinheid ook onafscheidelijk verbonden is aan de sondage of permeatie methode. Voortaan zal voor sommigen als een onzedelijke dwang gelden 't verbod van bepaalde spijs of drank terwille zijner gezondheid, welken raad men „wellicht zelf niet behoeft op te volgen", zooals ook de eisch van onthouding, waar 't noodig is, als onzedelijke dwang wordt gehouden, en dat zelf wellicht niet behoeft na te komen. „Trouwens (zoo zegt W. Fr. ^) waarom zou de mensch niet het recht hebben om ter verhooging van wat hij als zijn levensgeluk aanmerkt, de middelen aan te wenden die binnen zijn bereik liggen en die zonder benadeeling van anderen kunnen worden toegepast? Heeft niet de strenge Kant reeds opgemerkt: „dasjenige was keinem Menschen ein Nachtheil zufügt, ist nicht unmoralisch ?" En waarom zou men zich dan in zijne gedragingen, indien deze aan die voorwaarde voldoen *) door anderen die een afwijkende levensbeschouwing huldigen, de wet moeten laten voorschrijven ten opzichte van datgene wat men als zijn geluk beschouwt of als zijn plicht aanmerkt ?" 1) 2) 3) 4)

Prol'. Hector Treub, 1. o. pug. 531. Dr. J. Kutgei'S. In naam der zedelijkheid, pag. 15. Dr. C. J. Wijnaendts Francken. Sociale Vertoogen pag. Ü6. En ook bij de periueatie-metliode wordt aan dezen eisch voldaan,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's