GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1920 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 50

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

42

izou maken. Geheel te voorkomen is dit laatste niet altijd; is 't met de psyche van de klas in haar geheel echter in orde, dan is zoo'n ventje gauw tot zwijgen gebracht. (Een aardig debat van recenten datum over deze kwestie vindt men in 't Weekbl. voor Gymn. en M. O. 16e jaarg, n» 10, 11, 14, 16, 19.) In ethisch opzicht kan de school b.v. waken tegen slechte lektuur en onzedelijke gesprekken, en kan ze daarentegen opwekken tot alles wat rein is. Bij het onderricht in de geschiedenis kan een onderwerp als de val van Rome b.v. een prachtig thema zijn om daarbij te behandelen de gevolgen van het achteruitgaan der goede zeden. Wat te doen wanneer in de litteratuur sexueele verhoudingen voorkomen ? Men kan zulke gedeelten vermijden; men kan schooluitgaven gebruiken. Ze gewoon-weg te laten lezen kan, zelfs bij een hoogstaande klasse en een onderling goede verhouding tusschen leeraar en leerlingen, tóch allicht gevaar opleveren. En wat te denken van toespraken tot de leerlingen der hoogere klassen van Gymnasia en H. B. Scholen, zooals die veel in 't buitenland en ook bij ons wel zijn gehouden ? Ze moeten natuurlijk worden toevertrouwd aan een arts, die tevens paedagoog is. Maar voor veel leerlingen komen ze te plotseling, zoodat ze in eens te veel hooren. Het onderwerp is te rijk voor één of zelfs twee voordrachten. Wil men zulke toespraken houden, dan liever in een cursus. In geen geval mogen ze echter te diep op de zaak ingaan; een beschrijving van coïtus zou m. i. meer kwaad dan goed doen. V. Gaat sexueele voorlichting dieper, dan worde ze individueel gegeven en is ze in de allereerste plaats de taak der ouders. Alleen wanneer deze in gebreke blijven, worde ze geheel of gedeeltelijk aan anderen (predikant, onderwijzer, huisarts) toevertrouwd. Lang niet alle ouders hebben 't verstand dat noodig is voor de opvoeding. Toch blijft het 't ideaal dat de ouders ook dit deel van de opvoeding voor hun rekening nemen. Velen verzuimen het echter, omdat ze zelf een jeugd zonder sexueelen strijd hebben doorgemaakt, of omdat ze dien strijd vergeten zijn, of omdat ze het — al of niet door eigen schuld — te druk hebben, of omdat ze er niet de noodige takt of ontwikkeling voor .hebben, of eindelijk omdat ze de kwestie te delikaat vinden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1920

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 98 Pagina's

1920 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1920

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 98 Pagina's