GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 40

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 40

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

32 tische handelingen, toch ook van de handelingen van den mensch, welke voor ons geheel het cachet van vrije wils-handelingen dragen. Wij zullen daarom eerst eens enkele gecompliceerde handelinge bekijken, welke zeker automatisch verloopen, dus waarbij het bewustzijn geen rol speelt. Zou dit wel het geval zijn, dan verloopt de handeling niet automatisch, al zouden dan stukken, onderdeden, wel automatisch tot stand komen, want i e d c i handeling is ten slotte voor een overgroot deel toch weer uit automatismen opgebouwd, en het is het streven om door oefening deze dan meer en meer automatisch te doen verloopen. ,,Oefening baart kunst". Wij hebben er meestal geen idee van hoeveel van onze dagelijksche handelingen automatisch geschieden, terwijl vele van deze handelingen toch zoo uitermate ingewikkeld zijn. Meen de loophandelingen; wij loopen dagelijks zooveel, dat wif er geen besef meer van hebben, dat ons lichaam zoo goed voor het leven is uitgerust. Wij hebben daar zelfs nog nooit bij gedacht. Een kind leert loopen, ongemerkt leert het kind zijn evenwicht te houden, het kan eerder loopen dan staan. Het kind denkt niet nu moet ik mijn arm in dezen stand brengen, de andere in di» om evenwicht te maken, het leert dit loopen vanze'f, niet zonder moeite, met vallen en opstaan, het weet zijn steunvlak te vergrooten, zijn zwaartepunt te verplaatsen, te balanceeren meizijne armen, alsof die actie uit zijn wezen komt Het lichaam past zich aan, het kind leert loopen, zonder denken, zonder overleg, zonder bewust ingrijpen van den wi', omdat het loopen moet. En welk eene ingewikkelde beweging is het Noodig is samenwerking van zeer vele organen. Zoo in de eerste plaats eene goede berichtgeving naar het centrale zenuwstelsel. Zonder deze kunnen wij geen loopen leeren. De orgaanwaarneming moet in orde wezen; de hersenen moeten nauwkeurig onderricht zijn van den stand van een lid, van den hoek die twee leden onderling maken. Nauwkeurig moet de contractie van de verschillende spieren worden gedoseerd Zoo ik loop zet ik mijn rechter been vooruit, de rechter voet zoekt een steunpunt, dat hij vindt door de hiel op den grond te plaatsen; dan volgt de volle zool. Intusschen is er eene gansche ver-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's