Is studeren ook al een last? - pagina 5
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
maar het bestuur crasht gelukkig spoedig. In de volgende besturen
onder Prof. Feenstra, die zich voornamelijk wijden aan bezuinigingen,
is mijn rol bescheiden. De aandacht voor onderwijs is gering. Alles is
gericht op de verbetering van het onderzoek (misschien niet ten onrechte
op dat moment).
Tekend vind ik nog altijd de opmerking van de decaan als de invoe-
ring van een nieuw wetenschappelijk rangenstelsel aan de orde is en
ik pleit voor de benoeming tot Universitair Hoofd Docent van één
van de goede docenten met een wat mindere wetenschappelijke pro-
ductie: "Heijlman, we hebben het nu over de benoeming van docen-
ten, niet over onderwijs, je moet zwijgen ".
Pas tijdens het decanaat van Prof. Arts en later van Prof. Sminia lijkt
het of mijn posite voor iedereen (ook voor mij) duidelijk wordt. Ik
word aanvaard, al word ik niet met iedereen vriendjes. In die latere
jaren neemt de stress en de frustatie, die in de eerste jaren als onder-
wijscoördinator duidelijk aanwezig is, af en ga ik mijn functie met
steeds meer plezier vervullen.
Het lijkt of de strijd gestreden is en erkend wordt dat onderwijs centra-
le sturing behoeft en dat studenten ook rechten hebben.
De onderwijsontwikkeling is dus het belangrijkste onderwerp van dit
boekje. Maar deze ontwikkeling was niet mogelijk geweest als er niet
eerst een verandering plaats gevonden had in de facultaire structuur.
De democratisering maakte het mogelijk dat naast de voornamelijk
behoudende stemmen vanuit het hooglerarencorps ook de stemmen
geteld werden van de progressieve staf en de studenten. Verschillende
belangrijke besluiten tot veranderingen van het bestaande onderwijs
zijn genomen met een kleine meerderheid van stemmen, waarbij de
hoogleraren het onderspit delfden. In het tweede hoofdstuk zullen we
zien welke rol de staf daar in heeft kunnen spelen.
Herprogrammering, voortgaande herprogrammering, en de verdere
voortgang van het onderwijs komen aan de orde in de volgende hoofd-
stukken. Belangrijke bronnen die ik hiervoor heb kunnen gebruiken
zijn de vele rapporten die door de diverse commissies op dit gebied
gepubliceerd zijn.
Voor de altijd voortgaande ontwikkeling, management en kwaliteits-
borging van het onderwijs is het noodzakelijke dat er een professione-
3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's