GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 5

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

maar het bestuur crasht gelukkig spoedig. In de volgende besturen

onder Prof. Feenstra, die zich voornamelijk wijden aan bezuinigingen,

is mijn rol bescheiden. De aandacht voor onderwijs is gering. Alles is

gericht op de verbetering van het onderzoek (misschien niet ten onrechte

op dat moment).

Tekend vind ik nog altijd de opmerking van de decaan als de invoe-

ring van een nieuw wetenschappelijk rangenstelsel aan de orde is en

ik pleit voor de benoeming tot Universitair Hoofd Docent van één

van de goede docenten met een wat mindere wetenschappelijke pro-

ductie: "Heijlman, we hebben het nu over de benoeming van docen-

ten, niet over onderwijs, je moet zwijgen ".

Pas tijdens het decanaat van Prof. Arts en later van Prof. Sminia lijkt

het of mijn posite voor iedereen (ook voor mij) duidelijk wordt. Ik

word aanvaard, al word ik niet met iedereen vriendjes. In die latere

jaren neemt de stress en de frustatie, die in de eerste jaren als onder-

wijscoördinator duidelijk aanwezig is, af en ga ik mijn functie met

steeds meer plezier vervullen.

Het lijkt of de strijd gestreden is en erkend wordt dat onderwijs centra-

le sturing behoeft en dat studenten ook rechten hebben.

De onderwijsontwikkeling is dus het belangrijkste onderwerp van dit

boekje. Maar deze ontwikkeling was niet mogelijk geweest als er niet

eerst een verandering plaats gevonden had in de facultaire structuur.

De democratisering maakte het mogelijk dat naast de voornamelijk

behoudende stemmen vanuit het hooglerarencorps ook de stemmen

geteld werden van de progressieve staf en de studenten. Verschillende

belangrijke besluiten tot veranderingen van het bestaande onderwijs

zijn genomen met een kleine meerderheid van stemmen, waarbij de

hoogleraren het onderspit delfden. In het tweede hoofdstuk zullen we

zien welke rol de staf daar in heeft kunnen spelen.

Herprogrammering, voortgaande herprogrammering, en de verdere

voortgang van het onderwijs komen aan de orde in de volgende hoofd-

stukken. Belangrijke bronnen die ik hiervoor heb kunnen gebruiken

zijn de vele rapporten die door de diverse commissies op dit gebied

gepubliceerd zijn.

Voor de altijd voortgaande ontwikkeling, management en kwaliteits-

borging van het onderwijs is het noodzakelijke dat er een professione-

3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's