GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

20

is het evangelie van de daad ^*). Christus treedt hier op in volle koninklijke heeriijkheid ^5)_ Veel ontmoet Hij op Zijn weg, Markus laat niet na in het licht te stellen, hoe groot de tegenstand is ''^), maar Jezus overwint, voor Hem moet alles op zijde. We zien dan ook de aanschouwers der wonderen ontzet staan over zooveel majesteit en mogendheid"). Wie is toch deze ? Bijzonder is het verhaal der opstanding. Hier staan ze nevens elkander: menschelijke zorg en liefde, maar toch ook echte menschelijke kleinheid en Goddelijke majesteit. Zooals Markus het evangelie schrijft, zoo is het gepredikt ) onder de heidenen. Jezus Christus is de ware Koning, grooter dan alle vorsten der heidenen en daarom waarlijk de Zoon van God, die vrede en geluk brengt aan ieder burger van Zijn rijk. Zijn mogendheid schittert uit in de overwinning, van wat niemand overwon, de zegepraal over den dood. Treedt bij Alarkus het menschelijke geheel op den achtergrond, zoodat hij zich over de geboorte van Christus zelfs niet uitlaat, Lukas laat op dat menschelijke het volle licht vallen 's). Jezus was een mensch van gelijke beweging als wij, met zich omdragend een lichaam, gefolterd door de gevolgen van zonde en dood, maar daarom juist staande midden in het volle rijke menschen leven, den mensch kennend en hem tegemoet tredend in al zijn leed en lijden. In verband daarmede teekent Lukas Jezus in Zijn menschelijk bewegen ^s), maar ook den indruk van Zijn werk op de verrchillende groepen van menschen ^o). Lukas zet het evangelie in het wereldgebeuren en ook dat leggen van het verband tusschen het optreden van Christus ën de geschiedenis der wereld, dat is de geschiedenis der menschen, toont het werk van Christus van zijn menschelijke zijde s'). Het evangelie van Lukas is wel genoemd het evangelie van de nationaliteit en de humaniteit 82). Zoo rechtvaardigt Lukas het Christendom, hij laat het wezen en de waarde van dit Christendom zien in de wereld ^3). Dat moet Theophilus weten. Onwillekeurig stellen we ons hem voor als een aanzienlijken Griek, genegen lot het Christendom, maar nog' aarzelend. Hij weet, dat heidendom noch Jodendom den troost kunnen bieden, hij is verslagen en teleurgesteld, blasé misschien, hij vindt geen troost. Lukas wijst hem op Christus, den wensch aller heidenen, zelf waarachtig mensch en de vervulling van aller menschen nood. Laat Theophilus en met hem alle bedroefden van geest opzien naar den barmhartigen priester en zij vinden genezing van het lijden der zieH^). Johanngg is terecht van oude tijden af vergeleken met den adelaar^ die zich hoog in de lucht verheft en heel het werk van Christus overziet. Hij begint in den hemel, in de eeuwigheid. De Messias was God, bleef God, kwam neer als mensch om te lijden en te sterven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's