GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 59

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

«>

57 hij zich niet in ootmoed buigt voor de Schrift als het Woord van zijn God. Dan, naar de oplossing van nog andere problemen zien de jongeren uit. Zij verwachten die ook van de prediking, althans, dat zij er mee rekent, en zij klagen, dat die er niet mee rekent. Dat de Gereformeerde prediking aan dit verlangen meer dan ze doet, kan voldoen, is nog onlangs ook van de zijde der oude generatie gezegd ^). 't Zal dus, al zijn er ook, naar mij uit eigen ervaring bekend is, gunstige uitzonderingen, zoo in het algemeen wel waar wezen. Doch men bedenke toch ook, dat die problemen voor een deel op het gebied der Ethiek liggen en dat het ethische, evenmin als het mystieke, het dogmatische element in de prediking mag overheerschen. Maar daar komt nog iets bij. Liggen deze problemen op het gebied der Ethiek, zij liggen ook op wat ik zou willen noemen dat der Techniek. Zij zijn twee-kantig, en van den prediker is, al behoort hij ook tot de intellectueelen, toch niet te eischen, dat hij op alle gebieden der wetenschap als vakman thuis zij. Hij zal zelfs, wat den vak-kant van het probleem betreft, niet onverstandig doen met het „ne sutor supra crepidam" te betrachten. Ik denk hier, om iets te noemen, aan het „sexueele probleem", van den eenen kant ethisch, maar van den anderen physiologisch ^). En zijn niet ook de „sociale en politieke problemen" twee-kantig? Zijn zelfs niet de problemen, die zich voordoen op het gebied van het gezellige leven met zijn recreatie, en op dat van de kunst, ook de dramatische, met haar grens tusschen echte en in lasciviteit verloopende amusements-kunst, niet tweekantig? Met name wat het kunst-probleem betreft, wil ik hier en nu nog eens herhalen, wat ik ook elders en vroeger gezegd h e b : het is te betreuren, dat het huwelijk tusschen Calvinisme en Kunst, door D R . KUYPER gesloten, reeds op de huwelijksreis is ontbonden. De critiek der jongeren echter dunkt ook mij niet geheel on- ; rechtvaardig. Tegemoetkoming aan wat zij verlangen acht ik, voor zoover de j Kerk dat met haar prediking vermag, niet meer dan plicht, en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's