GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25 Bij de brieven heb ik één openbaring Gods, de brief wordt opgeschreven, als de stof wordt geopenbaard. En al laat zich ook hier de grafische inspiratie onderscheiden van de openbaring der stof, praktisch vallen ze samen, het is één enkele daad Gods. Anders is het bij de evangeliën en de Handelingen. Hier is eerst een openbaring Gods geweest en enkele tientallen jaren later volgt een nieuwe openbaring, waardoor het vroeger geopenbaarde wordt te boek gesteld. Dit tweemaal zich openbaren rechtvaardigt een dubbele behandeling. Men zou hier tegen kunnen opmerken, dat toch bij de brieven tweeerlei is, omdat ze menigmaal geven de opteekening, van wat ook is gepredikt. Herinnert niet Paulus meer dan eens, dat hij niet anders doet dan herhalen, hetgeen hij zeide, toen hij bij hen was. Dit laatste is niet te ontkennen, toch blijft er verschil. Bij de evangeliën bestaat de stof, die ze vermelden uit feiten en woorden, die even zoovele openbaringen Gods zijn en nu als zoodanig worden beschreven. Bij de brieven kunnen we op goede gronden aannemen, dat Paulus vroeger reeds predikte, veel van wat hij nu schrijft, maar hij bedoelt niet zulk een vroeger gehouden prediking over te brieven, doch schrijft, wat op dat oogenblik voor die lezers noodig is. De evangelisten grijpen naar het verleden, naar hetgeen door anderen dan zij zelf is gedaan en gesproken, gebruiken oude openbaringen, de briefschrijvers geven hun eigen woord, dat ze hoogstens aan laten knoopen bij feiten, die ze bovendien als bekend onderstellen. Zoo blijft er een aanmerkelijk verschil. Met dit alles hebben we nog een ander niet onbelangrijk resultaat verkregen. In de geschiedenis der openbaring hebben we, lettende op de bronnen, drie perioden leeren onderscheiden. De eerste periode geeft het optreden van Christus op aarde. Zijn lijden en sterven. Zijn opstanding, de uitstorting van den Heiligen Geest. Dit tijdperk valt vóór alle geopenbaarde opteekening der openbaring. Een volgende periode is die van de brieven, een derde die, waarin de evangeliën en de Handelingen worden geschreven, dat is in het algemeen gezegd, die, waarin de stof uit de eerste periode door inspiratie des Geestes wordt geboekstaafd. Om later te noemen redenen spreken we hier niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's