De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 10
8
vaak hebben beweerd, dat ze geheel onbevooroordeeld hun studiën verrichten en dat geen band van eenig theologisch stelsel hen bond. Het is gegaan, als het meer geschied is. Juist toen op systematisch gebied een gedachte, die lang heerschappij had geoefend, op haar laatste beenen liep, omdat de ongenoegzaamheid er van werd ingezien, kreeg ze invloed in de wetenschap van het Nieuwe Testament. Op zichzelf heel begrijpelijk. Immers hoe gaat het in den regel? Vakgeleerden blijven, voor hetgeen niet tot hun vak behoort, doorgaans staan, bij hetgeen hun aan de Universiteit werd voorgehouden. Wel op hun eigen gebied, niet op een ander maken ze de ontwikkeling mee der wetenschap. En zoo is het te verstaan, dat de Nieuwtestamentici in hun jonge -jaren met de ervaringstheologie — want op haar hebben we het oog — doortrokken, later als vanzelf exegese, inleiding en wat er verder moge zijn, als ervaringstheologen beoefenden. Dat in denzelfden tijd bij de systematic! de papieren van SCHLEIERMACHER en verwante geesten in waarde daalden, was voor hen van geen beteekenis. In de laatste kwarteeuw heeft op het gebied van de Nieuwtestamentische wetenschap de ervaringstheologie den schepter gezwaaid, in elk geval den meesten invloed geoefend. Dat geldt zeker van Duitschland, toch ook van de Angelsaksische landen. Sprak niet in Amerika zelfs een Gereformeerd theoloog in den titel van een overigens in menig opzicht uitnemend werk van Paulus' religie ? ^) De ervaringstheologie deed spreken van de religie der Bijbelschrijvers. PAUL FEINE gaf naast zijn lang bekende Theologie des Neuen Testaments een: Die Religion des Neuen Testaments. Ook de gemeente werd tot subject van religie gemaakt en de gemeentetheologie kwam in eer, aan haar zou het te danken zijn, dat we in de evangeliën een teekening van Jezus vinden, die niet in den modernen zin objectief historisch-getrouw is, doch die een beeld geeft, berustend op de ondervinding, die men zelf van Jezus had, zijn Christus-ervaring, en verder uitgewerkt door allerlei, dat het vroom gemoed uit die ervaring meende ') J.
GRESHAM MACHEN,
The Origin of Paui's Religion, 1921.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925
Rectorale redes | 76 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925
Rectorale redes | 76 Pagina's