GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 67

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

65

"""We hebben reeds herhaaldelijk gesproken over de verschillende kringen en gezien, dat het komen van het evangelie tot een nieuwen kring, beteekende verrijking der openbaring. We moeten nu wijzen op een verschijnsel, dat daarmede in verband staat. We hebben in onzen kanon vier geschreven evangeliën, elk van die evangeliën is voor een anderen kring en in verband met de nooden van dien kring wordt het evangelie geschreven. In welke chronologische orde de evangeliën zijn vervaardigd, laat ons op dit oogenblik onverschillig, het is niet aan te nemen, dat ze ongeveer gelijk zijn ontstaan. Trouwens al kan ik me met de tweebronnenhypothese niet vereenigen, ik wensch niet te ontkennen, dat Lukas zeker óf Mattheus óf Markus, zoo niet beiden heeft gekend en dat Johannes steunde op al zijn voorgangers. En toch heeft èn Lukas èn Johannes niet eenvoudig een bestaand evangelie gezonden aan de personen of den persoon, die(n) ze op het oog hadden, maar elk heeft een nieuw opgesteld. Bij Johannes hebben we zelfs van duidelijke ontwikkkeling der openbaring kunnen spreken, omdat Johannes metterdaad verder gaat, iets geeft, dat hij pas geven kon, omdat hij voorgangers had. Laat dit nu niet in dien zin van één der Synoptici ten opzichte van de beide anderen kunnen worden gezegd, toch geeft ook elk van de drie een anderen kijk op het werk en de prediking van Jezus, omdat hij ze met een eigen bedoeling beschrijft ^). Spreken we hier dus niet van voortgang of ontwikkeling, zeker mag gezegd, dat er verrijking was van de openbaring. Er is hier een naast elkander loopen, een beschrijven van dezelfde stof door en voor verschillende personen en op verschillende plaatsen, waardoor de ééne openbaring omtrent Christus in een veelheid zich aan ons vertoont, die ons de eenheid beter doet verstaan. Nu zeide ik reeds, dat dit weer daarmee samenhangt, dat hetgeen Jezus deed en sprak, zóó grootsch is, dat één evangelie er ons niet zooveel van bieden kan, als we noodig hebben te weten ') Men verwarre dit niet met de voorstelling vaak in de subjectieve theologie gegeven, dat elke evangelist van de prediking van Jezus wat anders heeft gemaakt, omdat hij niet die prediking beschreef, doch er zijn— niet altijd juisten — indruk van weergaf. Godsopenbaring

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's