GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 57

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

55 juist was een dergelijke tegenstelling te maken tusschen Geest en ambt of Geest en wet, dan zou dat niet omgaan buiten de geschiedenis der openbaring. Feitelijk staat het zóó, als nog in het Nieuwe Testament zelf het buitengewone ophoudt en het gewone begint, dan zien we reeds in dat Nieuwe Testament de bijzondere openbaring ophouden en is de toestand deze, dat alleen de geschriften, die ons den gewoon geworden toestand beschrijven, nog tot de openbaring zijn te rekenen. Al dergelijke opvattingen zijn echter met de feiten zelf in strijd. Onder de behoudende theologen is er niemand, die niet de Openbaring van Johannes rekent tot de laatst geschreven boeken van het Nieuwe Testament en die niet de gezichten,in dat boek bewaard, acht te zijn gezien, toen het grootste deel, van wat thans in het Nieuwe Testament is vereenigd, was te^ boek gesteld. Hier is een zuivere profetie, laat ze dan niet het heden, maar de toekomst betreffen, dat verandert haar wezen niet als profetie. En die profetie wordt gegeven, als de Nieuwtestamentische openbaring haast is afgeloopen. Ambtsdragers in den gewonen zin dès woords, leeraars, ouderlingen en diakenen zijn er dan reeds lang. En die ambtsdragers zijn volstrekt niet allen charismatisch begaafden, die leven naar en -^ handel'en volgens bijzondere inspraak des Qeestes. Al spoedig hooren we, dat de dogmata der apostelen en ouderlingen worden overgegeven om die te bewaren'). Laat dit allereerst op een bepaald besluit mogen zien, het neemt niet weg, dat de gedachte aan instellingen, die ook daar, waar ze niet geïnspireerd waren, moesten gelden en dus de waarde van een positief recht krijgen, al dadelijk opkomt. Wat hiermede bewezen is, is dit. De tegenstelling: Geest en ambt kan worden gemaakt, maar dan valt alles, wat ons in het Nieuwe Testament wordt meegedeeld en dan vallen al zijn geschriften in de periode van den Geest. Zonder daar thans nader op in te gaan, kan gezegd, dat de bijzondere werkingen des Geestes doorlöopen tot aan de dagen der Montanisten. Nog het laatst geschreven boek van het Nieuwe Testament valt — trouwens uit het feit, dat het geïnspireerd is, volgt het reeds ') Hand. 16 : 4.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's