GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 51

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

49

zelf op een tweede periode, waarin de Heilige Geest meer omtrent Hem zal bekend maken. Ook Matth. 11:27 duidt in dezelfde richting. Alles is aan den Zoon door den Vader overgegeven, de Zoon geeft de kennis van den Vader, aan wien Hij haar wil openbaren. In de tweede plaats moet er op gewezen, dat in de eerste periode de prediking tot Israel beperkt blijft, zich nog niet uitbreidt tot het internationale. Ook dit punt kwam reeds eerder ter sprake, maar krijgt in dit verband nieuwe belichting. Door een en ander is de tweede periode der Nieuwtestamentische Godsopenbaring tevens getypeerd. Ze is het tijdperk, waarin de Heilige Geest, Die nu in de gemeente woont, het werk van Christus beter doet verstaan, maar het ook bekend maakt aan de volken. Centrale heilsfeiten hebben we nu niet meer, op de voortgaande prediking valt alle nadruk. Dat er bij het voortgaan der geschiedenis, die ons in het Nieuwe Testament beschreven wordt, een voortgang van de prediking valt op te merken, is natuurlijk niet verborgen gebleven. Velen hebben zich met dat verder gaan der prediking bezig gehouden. Doch in den regel wordt die voortgang geheel anders getypeerd ^), dan zooeven geschiedde, meestal wordt ze uitgedrukt in de tegenstelling: Jezus en Paulus. Talrijke artikelen en geschriften zijn onder dien titel of onder een soortgelijken verschenen. En de vraag, die men stelt, is dan gewoonlijk deze: in hoeverre heeft Paulus de prediking van Jezus veranderd; heeft hij haar trouw bewaard en uitgebreid, of heeft hij er heel iets anders van gemaakt, zoodat zelfs van een dubbel evangelie kan worden gesproken? Ik kan deze casuspositie niet aanvaarden. Men versta mij wel. Ik ontken niet, dat het mogelijk is allerlei vragen te doen en te beantwoorden. Men kan nagaan, of het waarschijnlijk is, dat ') Het mag niet ontkend, worden, dat er wel meer gewezen is op het bijzondere Icarakter, dat de tweede periode draagt, doordat nu de Heilige Geest in de gemeente werkt, zij het dan ook, dat dit in anderen zin geschiedde, dan boven werd

gedaan. Men zie b.v. F. J. FOAKES JACKSON

en KiRSOPP LAKE, The Beginnings 326 vlg. Godsopenbaring

of Christianity,

dl. I, 1920, bl. 321, 4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's