GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 40

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

en in verband daarmede de gemeente grooter wordt, neemt ook de vijandschap toe, ze komt allengs niet alleen van overpriesters en schriftgeleerden, doch ook van het volk ^). Dat beteekent, dat heel het volk zich tegen de kerk van Christus keert, de vervolging breekt los. Die vervolging drijft de predikers uit Jeruzalem naar Samaria en verder, en veroorzaakt ook, dat de discipelen al losser worden van de Joden. Wel begint Paulus nog steeds met zijn volksgenooten, maar we krijgen toch soms den indruk, dat hij dit alleen pour acquit de conscience doet. Hij weet, dat de Joden zich niet zullen bekeeren, hij is en wil zijn apostel der heidenen. In den brief van Jakobus vinden we de Christenen misschien nog in de synagoge, in elk geval draagt hun samenkomst nog den Joodschen naam % Paulus is in de eerste periode van zijn leven steeds door de Joden achtervolgd, als zijn einde nadert, is de vijandschap volkomen en weet hij ook te Jeruzalem, zelfs al houdt hij de wet, de Joden niet meer voor zich te winnen. Dat in de eerste Joden-christelijke gemeenten heidensche invloeden zouden werken, is vrijwel buitengesloten, daarvoor was ook zelfs in de diaspora, althans op godsdienstig gebied, de scheiding tusschen Joden en heidenen te groot. Maar als het evangelie bij de heidenen ingang gevonden heeft, dan wordt het anders. De heidenchristenen hebben als vanzelf allerlei uit het heidendom meegebracht, dat diende te worden verlaten, de geregelde omgang met hun heidensche voljcsgenooten brengt hen met het heidensche geloof voortdurend in aanraking. Wanneer we de brieven van Paulus lezen, dan merken we daar, dat het gaat om de bewaring der gemeente tegen heidensche levensmanieren als te Korinthe of tegen heidensche leeringen als te Kolosse. De afzondering van het Jodendom komt van de Christelijke kerk vragen een eigen leven, een eigen sfeer % de vrijwaring tegen heidenschen invloed vraagt om nieuwen steun, om nieuwe wapenen ter verdediging. En die heeft de kerk ook ontvangen, de openbaring past zich aan aan de nooden van den tijd, ze gaat gestadig verder. ') Hand. 6 : 9. — 2) jak. 2 : 2. — 3) Men zie ook R. and Jünger, 1921, bl. 114 vlg.

SCHÜTZ,

Apostel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's