GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

45 wonderen, lijdt, sterft en staat op, vaart ten hemel en zendt Zijn Geest. Hier vallen al de centrale wonderen der genade. Het werk van den Zoon van God, Die mensch werd en op aarde kwam, wordt gedaan en beëindigd, de zaligheid wordt verworven. Daaraan paart zich de prediking, die deze centrale wonderen '.van genade wil doen verstaan en van die prediking geldt het, dat ze zich in volgende perioden op soortgelijke wijze, zooal niet op geheel dezelfde herhaalt. Verwonderen kan dat niet, want ten slotte komt het er altijd op neer, dat de zondaars eerst oog krijgen voor hun zonden, ze erkennen en belijden, en dan de toevlucht nemen tot het werk van Christus. Die prediking is de prediking van alle tijden. En het zou misschien juister zijn te zeggen, dat ze in de eerste periode, waarin ze naast de centrale heilswonderen loopt en daarmede in rechtstreeks verband staat, bijzonder duidelijk zich vertoont. Johannes de Dooper ving aan met de prediking: Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen ^). Met dezelfde prediking vangt Jezus aan ^), en draagt Hij Zijn discipelen op aldus te beginnen, als Hij hen uitzendt twee aan twee ^). Zakelijk stemt daarmede overeen, hetgeen Petrus verklaart op het Pinksterfeest in antwoord op de benauwde vraag*) en wat Paulus verkondigt in de synagoge te Antiochie in Pisidie ^). Doch keeren we nu weer tot de eerste periode terug. Als gepredikt is, dat het koninkrijk der hemelen nabij is, wordt nader over dat rijk gesproken en bepaald ook door Jezus verkondigd, op wat wijze men komt in het koninkrijk Gods. Hier naderen we tot de Bergrede. Indien er een deel van het onderwijs van Jezus mishandeld is en verkeerd verstaan, dan is het wel de Bergrede. We hebben daarin niet de eigenlijke prediking, die door niets meer is achterhaald of overtroffen en in verband daarmede de kern van het Christendom, ze is één stadium, één stuk uit het geheel, dat Jezus heeft verkondigd. De Bergrede heeft den vorm van geboden, ze laat zien, wat er gedaan moet worden in het koninkrijk Gods, wat er gedaan moet worden ') Matth. 3 : 2. - 2) Matth. 4 : 17. - 3) Matth. 10 : 7; Mark. 6 : 12. — ") Hand. 2 : 38. — =) Hand. 13 : 38—41.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's