GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 34

Rede bij de 54ste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26 gezwegen. Ook hier heeft de school van KoUewijn grondig tegen den welstand der taal ingewerkt; vele vereenvoudigers hebben er behoefte aan te schrijven: in de regel, op de duur, aan de dag, enzoovoort. Wij hebben al gezien, hoe het godsdienstige deel er* van streng geconfronteerd werd met de algemeene omgangstaal. En het is bekend, dat in de Katholieke Kerk van Nederland reeds een heele vernieuwing van zulke oude vormen heeft plaats ge« vonden. Zou daar de geest der „school van Tilburg" niet in het spel zijn, of een geest aan dien gelijk? Maar ook door de benoe* ming reeds tracht men ze ten overstaan van ons heele volk in den hoek te drukken; zij zijn „vast" en dus zwaar te hanteeren, ze zijn „oud", en dat geeft licht een wat schimmeligen indruk, ze zijn „geijkt", en doen dus aan slaafsch napraten, plichtmatig uit» meten, denken, ze zijn „versteend": men moet er mee oppassen om zelf niet een fossiel te lijken. Die laatste benaming, veel ge* bruikt, is letterlijk een doodvonnis. Royen voegt er nog „boeke* rig" bij, wat even erg i s . " ' Het is te hopen, dat niettemin de Pro* testantsche christenen hun oude godsdienstige taalvormen, die niet alleen kansel en kerkedienst, lezen en bidden aangaan, maar ook in ernstige gesprekken niet vreemd vallen, zonder verlegen* heid en zonder overdrijving trouw zullen bewaren; en niet te haastig streven naar moderne aanpassing. Men behoeft zich heel niet te schamen voor hetgeen bij onzen eigen levensstijl nog bleef in onze taal van den vollen klank van den Statenbijbel. Een bijbel in de taal van KoUewijn zou ons volk ook vreemder zijn en blijven dan een herdrukte Deux Aes. En toch loopt het gevaar, een „vereenvoudigers"!=bijbel op den duur te moeten aanvaarden: wanneer namelijk het heillooze streven van deze taalschool, door kracht en geweld tot heerschappij ge* bracht, zijn volle uitwerking zou hebben verkregen; wanneer de „versteende uitdrukkingen" lang achter de bank zouden liggen, de verbuiging en de geslachten in vergetelheid zijn gedrongen, en het zelfs van woorden als liefde, zou heeten hij'hem'zijn, ofwel, ie, 'm, en z'n. Wij benijden het nageslacht zulk een herziene bijbel* uitgave niet, en evenmin hen, die ze zullen hebben in te richten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's