GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 69

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 69

Rede bij de 54ste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

61 niets opofferde, en, bovendien verklaarde, dat zij nooit in die ééne uitzondering toestemmen zou. Ook deze wijziging neemt zij weer op afrekening aan. En zij is daarbij ten volle overtuigd, dat de minister straks wel verder toegeven zal. ^" Want het sterke argu* ment, dat practisch beschouwd, de overwinning bracht, is altijd weer te hanteeren: men kan en wil het niet meer onderwijzen. „De leeraar en de onderwijzer gelooft er zelf geen oogenblik meer aan", en is er dus niet meer toe in staat, heeft de Heer Thijssen ons medegedeeld in de Tweede Kamer: de eenige manier om weer rust te krijgen, is dat zij weer kunnen onderwijzen, wat zij gelooven."" Het is een bekend, maar een ontzaglijk gevaarlijk argument. Gaat het zóó bij het onderwijs? Wij denken aan de vaderlandsche geschiedenis, de vaderlandsche liederen, de natio* nale gedenkdagen, het Wilhelmus, en meer. „Als de onderwijzers er niet meer aan gelooven": is het dan afgeloopen?^^^ Geldt dat ook voor anderen, die in rechtstreekschen dienst van den staat staan? En voor allen zonder onderscheid? of alleen voor de ergste radicalen? Wij moeten denken aan een spoorwegstaking, aan oproerigheid in het leger, aan muiterij op de vloot. ^" Maar het feit ligt er toe, dat de „School van KoUewijn", die geheel ver* antwoordelijk is voor de onduldbare verwaarloozing van onze Moedertaal bij het onderwijs, die den chaos had teweeg gebracht, vriendelijk werd aangezocht, om den boedel dan maar te regelen naar haar inzichten! ^^° Zou heel het revolutionnaire deel van Nederland niet eendrachtig, en met reden, hebben „gegnuifd"?:^" AUerbedroevendst moest daartegenover zulk een oplossing voor* komen aan allen, die geen heil, hoegenaamd ook, van die geestes* richting verwachten. Er is ook een golf van ergernis door Neders land gevaren; maar zal de verontwaardiging, en de bekomme* ring over onze schoone, rijke taal, standhouden, kracht ontwikkelen, invloed oefenen? ^^^ Machtig veel hebben onze voorvaderen door hun latiniseerende, redeneerende, decreteerende grammaticale werkzaamheid aan onze taal bedorven: zoo is de vaste overtuiging van alle vereen*

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's