GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 10

Rede ter gelegenheid van de 79e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dragen het in 1822 verschenen opmerkelijk boek van Salvador ^°), die op het keerpunt staat van de opvatting w^elke door alle eeuwen gehuldigd was, en die zich niet bekommerend om moeilijk verstaanbare plaatsen uit de evangeliën of mogelijke controversen, over het algemeen de evangelieverhalen als juist aanvaardde en hoogstens nuances te zien gaf in de waardering van de mate van schuld van Joden en Romeinen. Salvador staat op het keerpunt omdat hij aan de hand van de evangeliën tracht aan te tonen dat Jezus geheel naar recht en overeenkomstig de toen geldende normen is geoordeeld en gevonnist; formeel zich aldus houdend aan de oude opvatting, geeft Salvador in feite de stoot voor de latere literatuur welke met die opvatting radicaal breekt. Geheel overeenkomstig de geest van die tijd, en parallel gaand aan de radicaal-kritische stromingen in filologische en theologische wetenschap, verschijnen dan in het laatst der vorige eeuw en in het begin van- deze eeuw talloze publicaties, die een oplossing voor de moeilijkheden zoeken in het schrappen of veranderen van bepaalde gedeelten der evangeliën. Sedertdien zijn de opvattingen haast even uiteenlopend als talrijk. Ik noem er enkele. In het geding is de vraag of de procesrechtelijke bepalingen welke de Talmud ^^) geeft op het proces van Jezus van toepassing zijn. Uit het feit dat de evangelie-verhalen met die Talmud-bepalingen niet overeenstemmen-'^) leiden sommigen af dat het relaas der evangelisten dus onjuist is, en dat van een joods proces geen sprake is geweest. Anderen vidllen het evangelie-verhaal tegen de Talmud-bepalingen staande houden, om uit die tegenstelling af te leiden dat van een werkelijk proces naar Joods recht geen sprake is geweest; sommigen zien daarin hoezeer ten onrechte Jezus is veroordeeld geworden ^^); anderen willen daaruit afleiden hoezeer ten onrechte het

^°) J. Salvador, Histoire des institutions de Moïse et du people Hébreu, Brussel, 1828. '^^) De bepalingen van de Talmud over het Joodse strafproces zijn vervat in de tractaten Sanhedrin-Makkoth. Zie daarvoor het werk van Goldin, genoemd in noot 5. Voor de tekst met d'uitse vertaling vgl. H. L. Strack, Sanhedrin-Makkoth, Leipzig 1910. •^^) Het betreft hier de volgende vereisten: geen rechtszitting bij nacht, doodvonnis niet op dezelfde dag als het eerste verhoor, geen eenstemmige rechtspraak, en andere. i'*) Vgl. Frank J. Powell, The Trial of Jesus Christ, Londen, 2e dr. 1949, blz. 87, in het Nederlands vertaald door W. A. Visser en verschenen onder de titel Het proces Jezus Christus, Voorhout 1950; aldaar blz. 97.

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's