GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 47

Redevoering ter gelegenheid van de 80ste Dies Natalis der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kenning van de waarde welke het als zodanig bezit: het natuurrecht fundeert een niet aan menselijke willekeur onderworpen orde- en rechtsbestand, waarvan overal in meerdere of mindere mate kennis leeft en bijgevolg maakt het mogelijk toetsing van geldend recht aan volstrekte maatstaven. Uiteraard is er van een autonoom natuurrecht in deze opvatting geen sprake. Recht en staat danken hun oorsprong aan God Drieënig en wanneer een algemene openbaring en een daarop berustende kennis aanvaarding zou vinden, moet men bedenken dat ook algemene openbaring werkelijk „openbaring" blijft ^^^). Tegelijk wordt door mij verzet aangetekend tegen een verkeerde verchristelijking van het genoemde orde- en rechtsbestel alsook van de daarmee samenhangende kennis. Na Christus' opstanding hebben recht en staat hun algemeen menselijke bestemming behouden, hoezeer ze door de Opgestane ook zijn verrijkt. Het leggen van analogische verbanden buiten de Schrift om — wat bij staat en recht nog al eens wordt toegepast — moet gevaarlijk heten. Hier wordt het menselijke vergoddelijkt of het goddelijke vermenselijkt. Wanneer men in de christelijke gemeente weet dat Gods toom een ogenblik, zijn genade eeuvdg duurt, kan men deze gegevens niet benutten wanneer het loopt over politiemaatregelen of strafrechtspraak van overheidswege. Men doet verkeerd met het Koninkrijk van Christus en de rechtsorde der mensen te dicht bijeen te brengen. Dan ligt de weg naar „verautorisering" van de staat open, ook al wil men zelf de staatsmacht zoveel mogelijk beperken. Wie in de staat te spoedig het Koninkrijk Gods vindt, krijgt moeite met de geestelijke vrijheid en valt terug in een onder de oude bedeling thuis horende IsraëHetische theocratie. Ik ontken niet het bestaan van een christelijk strafrecht en ik stel niet enkel de mogelijkheid van zulk een strafrecht, maar ben van zijn noodzaak overtuigd. Maar ik verwerp een voorstelHng in dezer voege, dat het christelijk strafrecht zich van het niet-christelijk absoluut isoleert of aldus, dat het een geheel eigensoortig karakter dragen zou. Het lijkt mij gevaarlijk, zonder een nadere beperkende toelichting de beschouwing voor te dragen, dat een christenrechter zich met anderen in een gemeenschappelijke schuld bevindt, zoals dit bij rechters, die geen (christen zijn, niet het geval is. Dit zou op de gedachte kunnen brengen •dat het recht besteld door niet-christenen toch eigenlijk geen recht is. Het geeft grond aan de idee, dat alleen waar men zich bewust aan het ^^^) Over het natuurrecht geeft bijzonder veel materiaal Erik Wolf in Das Problem der Naturrechtslehre. 2. erweiterte Auflage, Karlsruhe 1959.

45

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's