GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De volgende vraag is wlat breed' geformuleerd, maan ik geef die tO'ch liefst, slecUts een weinig bekort, in de woorden van den schrijiver:

„Naar het mij voorkomt .hleeft de Kerk van onzen Heere 'Jezus Christus, die plaa.tselijlc to.t opienbarmg komt, een tweeledig karakter, dat ik aldus zou willen aanduiden: Ie. ambtelijk; 2e. organisatorisch'. Ik hoop, dat deze aanduiding voldoende mijne bedoeling weergeeft.

Voor Wat het ambtelijk karakter betreft (Dienst des Woords en der Sacramenten, Tiicht, Catechisatie, Huisbezoek, Zending en Evangelisatie) vinden de verkozen ambtsdragers daarin hun zuiver ambtelijke taak. ;

Het organisatorisch deel, de inwendige h'uishou-.ding, ligt (als il( goed zie) meer op het terrein der geheele gemeente, gn de verricMing van den arbeid, die daartoe behoort, is-meer voior; biet ambt der geloovigen.

Wordt deze onderscheiding in bbofdzaak juist geacht, dan is slechts de vraag in hoeverre — naar Gereformeerd kerkrecht — de bevoegdheid des kerkeraads gaat omtrent zaken, die niet tot de rechtstreeksctiie ambtelijke taak behooren.

Ter toelichting diene, dat bij meerdere kerkeraden gewoonte is, om alles an sich te hiouden en de gemeente zelfs in huis'h'oudelijke zaken .niet te hooren of buiten te siluiten. Nu komt het mi} voor, dat de ambtsdragers hierdoon eenerzijds veel tijd verhezen, die beter voor de zuiver ambtelijke taalt had kunnen benut; anderzijds dat dO'Or een afdoening van huishlo'udelijke zaken zonder de gemeente te hoioren of te doen beslissen (en dit juist in zaken, die allen persoonlijk raken en verschillende gevoelens tot uiting doen kO'men, welke vereenigd moeten worden), juist het aanzien voor liet ambt niet wordt verhoogd, maar vaak geschaatd.

Onze Kerken staan gaarne in het teeken der Christelijke democratie.

Onze tijd roept om medezeggenschap van belanghebbenden. Is biet nu (zoo. Wil ik u vragen) geen eisch des tijds, geen eischi van ware demoicratie, dat in onze Kerken meer rechten aan de gemeenteleden worden toegekend in al die .zaken, die niet tot de zuiver ambtelijke taak behooren.

Wordt zulks goed geleid, dan kan de raad der kerk van vele beslommeringen worden ontlast, de geestelijke arbeid, waarin een groot tekort wordt beleden, kan beter worden behartigd; en bij een geregeld contact van kerkeraad en gemeente zal het medeleven, medewerken, medebidden worden bevorderd en de band worden versterkt.

Is tegen de do'or mij gemaakte o. n d e r scheiding, geen principieel bezwaar, maar ligt deze wellicht in de lijn der beginselen, doior Calvijn voor het gemeenteleven ontwikkeld, dan ware hier plaats voor veel reformatorischen arbeid, die plaatselijk kan worden bevorderd." ;

Tot zoover de vTager. Ik kan niet beter doen, dan hem verwijzen naar de sohio.one rectorale rede van wijlen Prof. Dir F. L. Rutgers over „De befeekeois» der gemeenteleden als zoodanig volgens de beginselen, die Calvijn toen hij' openlijk O'P'trad heeft ontwikkeld en toegepast" (19'06). De vraag is daar principieel beantwioord beter en breeder dan het hliefl zou kunnen gebeuren. Ds Ferwerda heeft in zijn artikelen, voor eenigen tijd in dit blad geplaatsit, ook nog eraan he'rinnerd.

Van democratie en democratis'che lijn spreek ik in het kerkelijke niet gaarne. Want de Kerk is , een monarchie; alleen Christus is haar Koning. Zeker zal een goede kerkeraad gaarne de medewerking der gemeenteleden inroepen en ook in meer dan één geval het wenschelijk vinden, hun O'ordeel te vragen. Maar de kerkeraad beslist ten slotte ©n is alleen verantwoordelijk. Anders verlaten we het Gereformeerd kerkelijk .leven en komen op! de independentistiische lijln. Medezeggenschap is dus een hier misplaatst woord; het brengt de wereld in de Kerk; men spreke van medewerken en medeoordeelen. Ook in de Evangelisatie en de Zending, die vrager alleen tot de ambtelijke taak rekent, zou ik den gemeejiteleden gaarne werk geven, en geschiedt dat ook veelvuldig. Wie het goede wil zoeken voor Jeruzalem zal allen weigezinden ambtsdragers welkom zijn. Daarentegen wie den baas wil spelen in Jeruzalem zal door hen worden tegengestaan o-mdat hïj de Goddelijke orde niet handhaaft. Terwijl niet minder de ambtsdragers' te bestraffen zijn zoo. zij heerschappij willen voeren over het erfdeel des Heeren.

In deze dingen is het meestal meer een quaestie van personen dan van beginselen, van p'ractijk dan van theorie, van tact dan van democratie of aristO'cratie.

Wat te • 'denken van , , Het Zoeklicht" en Swastika?

Over „Het Zoeklicht" schreef ik lang en breed in' „N.-Hollandsch Kerkblad". Het komt Merop neer: O'fschO'On dat blad wel wat goeds geeft, is bet voor onze menschen niet aa, n te bevelen, niet alleen omdat het de Geref. Kerken in een verkeerd licht pleegt te stellen, maar vooral om de dwalingen op eschatO'logisch gebied, die .bet pro'pageert, en om de Doopersche

denkbeelden, die het verbreidt. Di Beets uit Amerika, ruim genoeg van haTt, Keeft ons gewaarschuwd, dat we door zulk een blad heel wat moeite in oaze KeTken zo'uden kunnen krijgen. Waarom het ook als Evangelisatiemiddel minder aanbevelenswaardig is, heeft Dis Tazelaar, eveneens in ..„N, - Holl. Kerkblad", uiteengezet. Mochten vele lezers wat deze en ik «rover schireven willen nagaan in bijzonderheden, dan ware met de Redactie te overleggen, of de Persschouw aan dien wensch zou kunnen voldoen. Zonder .nader verzoek reken ik bedoielde artikelen voldoende bekend.

Wat de Swastika betreft, och zoo zwaar als de redacteur van , , Het Zoeklicht" neem ik dat viigt op omdat ik overtuigd ben, dat geen 1000e deel dergenen, die een Swasti-kabroche of iets dergelijks dragen, daarin een heidensch teeken ziet en dat draagt met anti-Christelijke bedoelingen' of om anti-Semitische redenen. Wanneer ook in ons land het met zulke bedoelingen werd gedragen, zou het zeker roeping der Christenen zijn, het nooit te gebruiken. Doohl zoO' iets is me niet bekend en daarom vind ik het tot tijd en wijle een onschuldige zaak. Intussch'en, die er kwaad in ziet moet het natuurlijk niet aanwenden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's