GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De contrôle van Kerkelijke (e. d.) administraties.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De contrôle van Kerkelijke (e. d.) administraties.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Do indruk van het heilige op wie er in te handelen hadden, was destijds zoo ovgi-weldigend, dat men alle narekeni'ng o£ napluizing volsU'efct overbodig achtte en eeniglii'k op • 't goed vertrouwen afging."

Dr A. Kuyper.

I.

I. Op 't eind van zijn levensavond heeft Dr Kuyper nog gelegenheid gevonden ons te wijzen op een deel der Schrift, waarin over het beheeir der gelden, voor den tempeldiehst bijeengebracht, gehandeld wordt. In de „Heïaut" van 19 Septembei-1920 verscheen van zijn hand een bespireking van 2 Kon. 12:15. 'Wij lezan daali', dat „van de, mannen, wien zij dat geld in IKanden gaven" „geene rekening" werd geëischt, „want zij handelden trouwelgk".

Dr K. - ï^^ijst er op', dat het onder Israël gewoonte, , was, dat , ^31 wat de groote gemeente betrof en met name de groote gemeente in h'aar heiligheden raakte" „met de grootste en stipste nauwkeurigheid uitgemeten en nageplozen" werd. Direct hierop laat hij volgen: „En juist wijl dat de doorgaande gewoonte was', daarom en daarom alleen wekte het zeer opii''echtelijke belangstelling, dat de gelden voor de heilige rekening niet afzonderlijk werden nageplozen, maar ter behandeling en ter verantwoording aan de gewone rekenaars werden overgelaten." Voorts vestigt hij er de aandacht opi, dat bet hier niet ging.om kleine belangen, maar om „Sommen van aanbelang", waaruit af te leiden is, dat het „goed vertrouwen" en de „onderlinge waardeering" wel zeer groot waren.

Het verdient in dit verband zeker opmerking, dat deze tekst niet op feen éénmaligen toestand betrekking (beeft, doch dat geruimen tijd het „goed vertrouwen en onderlinge waardeering" stand hielden. In 2 Kon. 12115 toch' wordt gesproken van wat onder de regaering van KoViingJoas geschiedde. Met bijna dezelfde woo^rden wordt ons in 2 Kon. 22':7 vö-'h'aald, hoe onder de regeering van Josia andermaal een niet-gecontroleerd beheer dei-gelden, in het Huis des Heeren verzameld, mogelijk was. Geeft men er acht opi, hoe dit geschiedde in bet 18e jaar van de regeering van Josia, dus 217 jaren na den dood van Joas, hoe in dien tusschentijd 'het godsdienstig leven van het Israëlitische volk, onder de iregeering van Achaz, Manasse (in zijn eerste regeerperiode) en ook onder de kortstondige regeering van Josia's onmiddellijken voorganger Amon qp gevoelige wijze is geschaad, dan treft het te meer, dat toch weer, leeds na 17-jarige regeering van Josia, zoo groot vertrouwen in hen, die het geldelijke deel van des Heeren dienst verzoi: den, werd gesteld.

Inderdaad: ., 'het heilige droeg voor een ieder een zoo heilig karakter, dat de gedachte zelfs om op zondig pirofijt te azen, er niet in. opkwam."

II. De Semieten van toen stonden, wel zeer Koog; h'oogér dan de Jafethieten van thans. Onder de laatsten schijnt het onmogelijk terug te winnen den toestand, gelijk die onder het oude Israël bestond. Want niet een enkel geval van afwijtóng, bij dézen of genen geconstateerd, heeft tot het volgen van een andere gedra.gslijn gedrongen, doch Veeleer een schijnbaar algemeen geconstateerde ombuiging van karakter naar het zondige. Zoo althans meen ik 4e mogen lezen in de woorden van Dr Kuyper: „niet omdat we elkander wantrouwen, dodh veeleer omdat we aan onze eigenbevinding 't telkens bespeuren, hoe de verleiding, om van het rechte spoor af te wy'ken, keer op keer zich ook aan ons aanbiedt", i) Het bewustzijn van eigen zwakheid dus, 'dat tevens doet mistrouwen, dat er gevonden kunnen worden, die sterker staan dan wij. Vei'watenheid, 'ontspruitend uit bevmste kleinheid!

Wij staan dus voor de. noodzakelijkheid, anders te doen dan de oude Joden, niet te laten bestaan een Vrij', ongecontroleerd beheer, maar 'maatregelen te trefien, die „aanranding van 't heilige" voorkomen of achterhalen; wij zijn genoodzaakt een offer te brengen aan dén geest van achterdocht, die onder ons rondwaart!

A. S. te A.


1) Spatiëering van mij. A. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

De contrôle van Kerkelijke (e. d.) administraties.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's