GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KORTE BERICHTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORTE BERICHTEN

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

— WAARVOOR ZIJN ZE GEVALLEN? „Herrijzend Nederland" schrijft over dr Van Mook:

Zaterdag j.l. hield hij een toespraak bij de onthulling van eeu monument op de Antjol-begraafplaats bij Batavia.

Dat monument is opgericht ter eere van de duiEenden Nederlandsche onderdanen, die hun leven lieten onder de Japansche terreur.

Zeide H. van Mook in zijn toespraak: „Zij zijn gevallen voor de vrijheid en de menschelijkheid".

Ontbrak in zijn toespraak:

a) elke toespeling, dat deze menschen hun leven gaven voor het Koninkrijk der Nederlanden,

b) elk woord van dank namens het Nederlandsche volk en de vollceren van de Indische Archipel,

c) elke verzekering, dat deze gevallenen een lichtend voorbeeld zijn en dat Nederland en Indië voor hun nabestaande» zullen zorgen.

Wij vermogen het nut niet in te zien van deze houding. Indien de heer Van Mook meent de extreme elementen op Java en Sumatra zoodanig te moeten ontzien, dat hij zelfs onze dooden niet meer huldigt in goed-vaderlandschen trant, dan is dat een fout.

Deze memchen zijn niet gevallen voor vage begrippen als „vrijheid en menschelijkheid". Zij stierven voor de zaak van het Koninkrijk der Nederlanden, dat in oorlog was met Japan.

— AMERIKA EN DE ZENDING. Uit „Herrijzend Nederland": De ruim 400 zendingsmenschen, die van San Francisco vertrokken, zijn een voorhoede. Het ligt in de bedoeling niet minder dan 8000 werkers uit te zenden. Een tweede en een derde zendelingenschip zullen binnen enkele weken vertrekken.

— LEZING FORMULIEREN H. A. De classis Enschede behandelde een „instructie" van de kerk van Hengelo, of het wenschelijk en geoorloofd is, bij Avondmaalviering in de nam. dienst het formulier niet of gedeeltelijk te lezen. De Classis achtte het niet gewenscht, hierin een officieele richtlijn te geve».

— EVANGELISATIE. De classis Enschedé besprak een „instructie" van Hengelo, of het niet wenschelijk is, een classikaal verband te constitueeren van de plaatselijke Evangelisatiecommissie's, ter bevordering van het werk. Om de kerkeraden gelegenheid te geven, zich hierover te beraden, is dit punt aangehouden.

— CORRESPONDENTIE. Ons Kerkblad (Apeldoorn): 't Is nog niet zoo heel lang geleden, dat een der synodocratische predikanten, schrijvende over de vrijgemaakte kerk (u weet, die kerk, die art. 31 onderhoudt, in onderscheiding met de kerk, die art. 31 ten onder houdt), zei: „met deze kerk staaa wij niet^ in correspondentie". Maar wel staat zijn kerk in correspondentie met The Original Secession Church of Scotland, wier vertegenwoordiger op de Synode, volgens het persverslag in „Kerknieuws", zich uitliet op een wijze, dat geschreven werd: „Den laatsten tijd kwam spr. sterk onder den indruk van het woord: „Jezus Christus leeft". Mogen ook de Geref. kerken van Nederland bij deze waarheid leven."

— SPECIALE ZONDAGEN. „Ons Kerkblad" (Apeldoorn): Iets verder in 't zelfde verslag lees ik van een Synodebesluit, n.I. als volgt: „Een verzoek van de hoofdbesturen der drie Geref. jeugdbenden om de kerken op te wekken Zondag 6 October te bestemmen tot een jeugdzondag, werd ingewilligd. Het moderamen van de Synode zal een korte boodschap aan de jeugd en de ouders ter aanbeveling van het jeugdwerk der drie bonden opstellen."

Hier hebt ge de Synode, die besluit. Een jeugdzondag! Straks misschien ook een grijsaardszondag? Een weezenzondag? Een delinquentenzondag? Waar is het einde?

— MASSALE SCHORSING. „Ons Kerkblad" (Apeldoorn): Komen we aan punt drie, dan wordt het nog raadselachtiger. We lezen eerst maar weer eens:

„Ds Fanoy rapporteerde over het bezwaarschrift van den kerkeraad van Helpman over de schorsing der 52 Groningsche ambtsdragers d.d. 24 Sept. '44, die de kerkeraad haastig en niet gefundeerd acht, e^< die in het Noorden veel kwaad heeft gedaan. Aangezien njeb gevraagd noch voorgesteld werd, nam de Synode het schrijven voor kennisgeving aan."

Wel, wel, gaat de Synode nu net doen, wat ze de kerkleden wil laten doen? Is domhouden de uitkomst, zooals men dit tracht te doen met 't gewone kerkvolk, door het de stukken te onthouden in de Acta b.v.? En wordt men nu zelf er mee bedeeld? Ieder onbevooroordeelde begrijpt zoomaar de bedoeling van Helpman's kerkeraad.

^ Is deze schorsing gerechtvaardigd? Moet die ni«t op de helling? En, bij gebleken onjuistheid, niet ingetrokken? Wordt de Synode niet geplaatst voor de groote schuldvraag: zij of wij? En is onderzoek dan niet noodig?

_— „OVERHEID" IN BEZET GEBIED. „De Standaara" wil weer verschijnen. In een vlugschrift tracht het blad zijn Ijouding. ingenomen in oorlogstijd, te verdedigen tegen critiek Op blz. 10 lezen we: „Velen ginger, aanvankelijk uit van de opvatting, dat de batettende macht naar luid van de Haagsche Conventie, als Overheid moest worden gezien. De Synode der Gereformeerde Kerken gaf van die zienswijze in een boodschap aan de kerken blijk". Tot zoover het vlugschrift. Over die synode zullen we maar geen woord spreken. Maar dat gezegde over die Haagsche Conventie is onjuist. We hebben dat aangetoond, zie ons „Bezet Bezit". De overheid wordt van de bezettende macht nadrukkelijk onderscheiden in den tekst der Conventie. Het vlugschrift zegt, dat men eiken t/ag „de" aanwijzingen van de bezettende macht ter zijde legde. Die plaatjes echter van „Koenraad van den Arbeidsdienst", waar kwamen die dan vandaan?

— ATTESTATIE-KWESTIES. Onlangs schreef iemand volgenden brief:

Aan den Raad der Geref. Kerk te Haulerwijk (Fr.).

Zeer geachte kerkeraad,

In verband met m'n verblijf in Maartensdijk, dat zeker eenige maanden zal duren, kom ik tot U met het verzoek mij een attestatie te willen zenden.

Ik verklaar U echter hierbij de leerbesluiten der Synoden van 1942 enz., niet als naar Gods Woord te erkennen.

Ook zal ik mijn attestatie niet inleveren bij die kerk te Maartensdijk die met U in één verband leeft, daar deze heeft uitgesproken de binding aan genoemde besluiten te willen handhaven en tevens de daarmee in verband staande schorsingen, maar bij die kerk, die zich van genoemde binding en schorsingen vrijmaakte.

Het staat nu aan U te beoordeelen of U mij een attest van ztiiverheid in leer en leven kunt geven.

Gaarne ontvang ik zoo spoedig mogelijk antwoord.

Met de meeste Hoogachting,

Tot zoover deze brief. ( volgt onderteekening).

Naar ons uit betrouwbare bron gemeld wordt, werd de gevraagde attestatie gezonden, zonder eenig begeleidend schrijven van vermaan, zonder eenige aanteekening.

De kerkeraad te Maartensdijk ontving deze attestatie.

Het is verder der vermelding waard, dat dezelfde kerkeraad eenigen tijd later in meerderheid zich verzette tegen de vrijmaking.

Het is ook der vermelding waard, dat onder auspiciën van deze meerderheid Dr P. Prins van den kansel te Haulerwijk ging zeggen, dat de vrijgemaalcten minder zijn dan de Romeinsche soldaten op Golgotha. Deze hadden nog zooveel eerbied voor Jezus, dat ze niet zijn mantel wilden scheuren, de vrijgemaakten hadden zoo weinig eerbied voor Jezus, dat ze zijn lichïiam wel durfden scheuren.

Huiveringwekkende toestanden in de gebonden kerken!

Een verklaring van zuiverheid in leer en leven aan iemand, slechter dan Jezus' beulen

— KERKSTRIJD EN ORGELSPEL. In Voorburg (Z.-H.), waar tot voor kort een predikant (wiens naam onder een schorsingsbul prijkte) stond, deed zich het volgende voor: De orgelist (beroeps) maakte zich in November '44 vrij van de zondige Synode-besluiten en werd toen orgelist in de Vrijgem. Kerk, m.a.w.: bleef dus op zijn post. In het jaar der bevrijding werd er in het Kerkgebouw (dat door de ongehoorzame kerkeraad bezet bleef) een vergadering gehouden vanwege het comité van oud-illegale werkers, als spreker zou een bekend Drentsch K.P. leider iets over het ondergrondsche werk vertellen, de muzikale omlijstint forgel)' was 'ópgearagên aan Sen orgelist 'dJe zich had vrijgemaakt. De opbrengst zou ten goede komen aan de achtergeblevenen van de gevallenen van het verzet ter plaatse.

De Kerkeraad - m Comm. van Beheer plus het college van orgelisten weigerde toe te staan dat de vrijgem. orgelist dien avond het orgel bespeelde. Onder voorwendsel dat besloten was (na de vrijm.) dat alleen de plaatselijke .Synodocr. orgelisten het orgel zouden bespelen.

Enkele weken later is er een concert vanvp«ge de Evang. Comm. voor intellectueelen waar een bekende Haagsche Herv. orgelist speek en een zanger die zich om de Zondagsrust niet bekommert zingt.

bekommert zingt. Nu enkele weken geleden raakt dezelfde Vrijgem. orgelist een leerling kwijt om het eenvoudige feit, dat deze jongeman wel op een der orgels (pedaal-harmonium) zich één maal per week mag oefenen indien hij les neemt van een ander. Zoo hij den Vrijgem. orgelist als zijn leeraar blijft aanhouden wordt hem niet toegestaan op een der orgels te oefenen.

Zoo behandelt men daar diegenen die men broeders placht te noemen.

Dezelfde kerkeraad deed aan de aloude Geref. Kerk een verzoek toekomen om een samenspreking ter' hereeniging. Bezien in het licht van bovenstaande feiten een hoopvol teeken? ?

— HUWELIJK EN SCHEIDING. Uit Amerika meldt „Herrijzend Nederland" volgende recordcijfers voor het district Dallas in 194S: huwelijken totaal 8012, echtscheidingen 7980!

— „De TOON"(!) Ds v. d. Born vertelt (Ons Kbl.): „Er was zelfs een synodocratisch predikant, die van den kansel de gemeente opwekte zich niet met de vrijgemaakten in te laten en allen omgang zooveel mogelijk te vermijden".

— DE PLURIFORMITEIT VAN DE TAFEL. „Ons Kerkblad" (Apeldoorn) herinnert aan de bewering van 1936 (Amsterdamsche Synode) dat een onderzoek naar de pluriformiteit der kerk broodnoodig was. Aanleiding was o.a. dat deze term werd aangevochten ook door ondergeteekende.

„Kwam, " zoo vraagt het blad, „kwam Prof. Schilder echter ook in de verste verte maar in strijd met Schrift en belijdenis wat het kerkvraagstuk betreft? Neen hij, doch de Hoogleeraar der Kerken (en daarom wat hem betreft in werkelijkheid onze dogmaticus) sprak ook op dit punt in groote trouw onze geloofsbelijdenis, Artt. 27-28, na, welke belijdenis wars is van de pluriformiteitsgedachte, doch die ons, de Schrift vertolkend, de klare onderscheiding van ware of valsche Kerk, impliceerend die van wettig of onwettig instituut, aan de hand doet. Wel echter kwam Prof. Schilder in conflict met de z.g. „gangbare opvatting" in casu met het er kerkelijk ingeheide lievelingsdenkbeeld van Dr A. Kuyper: de pluriformiteitsgedachte, èèn zijner fataalste misgrepen.

Welnu anno 1946 is die Prof. Dr K. Schilder de kerken uitgeworpen en daarmede voor de suprematie der Kuyperiaansche theologie het gevaar bezworen. Thans concludeert de commissie, dat de zaak niet (meer) opportuun is.., .."

— DE VELE MATEN. Uit „Ons Kerkblad" (N.-Br. eo L.): Waar het ons inzake Bergschenhoek vooral om gaat, is de uiting van synodale hiërarchie. De „synode" zet — geheel tegen de K.O. in — een kerk buiten het verband, een kerk die nota bene geheel in den kerkelijken weg zich niet conformeert. Maar ja, we weten het: conformeeren aan alle besluiten of anders eruit! Hoe ongereformeerd, maar bovenal, hoe onschriftuurlijk is deze eisch. En dan een eisch op grond van een formuletje, dat 2 jaar later verdwenen is. Als dan tenminste die geweerde cand. Schilder in het ambt hersteld zou zij'nl Maar neen, Mj is „terecht geweerd", zegt na die 2 jaat nóg de synode.

Bergschenhoek wil aan dit onrecht niet meedoen. Eruit, roept de „synode", want U laat een scheurmaker preeken. Ds Meester van Brouwershaven preekt in de Vrijgemaakte Kerk. ErKit, want U preekt in een scheurkerk? Weineen, de „synode" doet niets en de classis ook niet. Ds Spijker van Urk neemt deel aan de handoplegging in de vrijgemaakte Kerk. Eruit? Geen sprake van! Ds Schede bevestigt een huwelijk in de vrijgemaakte Kerk. Eruit? Weineen, de „synode" zwijgt. U vroeg toch voorbeelden. Ds G.? Ds D. van Dijk spreekt een stichtelijk woord in Hoogkerk. Eruit? Ja, want hij is veel te gevaarlijk! Hij en 52 ambtsdragers eruit, zonder verhoor, één monsterproces door de classis en allen eruit!

— WAAR BLIJVEN ZE? Toen wij vóór den oorlog al die humanistisch geleide eenheidsbewegingen (Buchman, van stapel loopend Nederland, geestelijke en moreele herbewapening, weerbare democratie, etc.) geen crediet gaven, heette dat, óók van kerkelijke zijde: criticasterij, ter-zijde-staan, etc. Nu vraagt „De Linie": Waar blijft de „Weerbare" Democratie? , Moet het opnieuw gaan als vóór 1940?

— KINDEREN. Uit „De Linie": Met de statistieken in de hand heeft de leider van de L.ondensche raad voor sociale hygiëne zijn of ficieele conclusies ten beste gegeven over het kindertal van de bewoners van die stad. Dit blijkt omgekeerd evenredig te zijn met den welstand der gezinnen! Sinds zestig jaar liep in Engeland het geboortecijfer met een regelmatig toenemende snelheid achteruit, in het rijke, geriefe. lijke en welgestelde Engeland van vóór den oorlog! Pas van 1942 tot 1944, in de dagen van de Vis, V2s en van allerlei beperkingen, is het weer gestegen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KORTE BERICHTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's