GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorlichting op paedagogisch gebied.

Ons blad heeft over de publieke opvattingen van den Heer Boeke, gewoonlijk aangeduid als Kees Boeke, onlangs eenige welgefundeerde artikelen van een zijner medewerkers ontvangen. Sindsdien heeft ook dr J. Waterink zich over deze theorieën en haar auteur publiek uitgesproken. Dienaangaande schrijft in „Correspondentieblad" (orgaan van de 'Vereeniging van Christelijke onderwijzers en onderwijzeressen) (11 November 1948) de heer F. Groenendijk te Rotterdam:

Op bl. 162 van zijn boek „Onze jonge Koningin thuis" schrijft prof. Waterink als volgt:

„Toen de beslissing vallen moest waarheen de kinderen ter school zouden moeten gaan, hebben de prinselijke ouders, en zeker niet het minst heeft Prinses Juliana een grote bekoring gevonden in het feit, dat Kees Boeke, naar Haar overtuiging, poogt met de voHe overgave van zijn hart zeer consequent Christusbelijder te zijn.

Juist dat, dat Boeke als Christusbelijder de kinderen, die aan zijn zorgen vertrouwd zijn, wil opvoeden en ze wil leren, voor zover het aan hem ligt, te leven uit en naar de liefde van Christus, - ^ juist dat gaf de grote aantrekkingskracht aan deze school”.

Hier wordt een kwalificatie gegeven van Kees Boeke en zijn werk, die in flagrante tegenspraak is met de feiten. Bij mijn weten heeft nog nooit iemand de stichter van de Werkplaats Klndergemeenschap aldus ge-

typêerd. En ook Boeke zelf, die als eerlijk mens wars is Van alle onwaarachtigheid en eens uitsprak, dat hij niet In een persoonlijk God geloofde, noemt zich niet met de schone naam Christusbelijder. In het laatste hoofdstuk van zijn boek „Ktndergemeenschap", waarin hij handelt over de geestelijke achtergrond van zijn werk, spreekt hij wel in Tolstoiaause zin over de leer van Jezus, als zijnde: geen bezit hebben, geen dwingende autoriteit dragen, niet meedoen aan een oorlog. Wel noemt hij zijn opvatting „het nieuwe Christendom". Maar dat heeft niets uit te staan met 't Schriftuurlijk Christendom. Want immers „het Neo-Christendom erkent geen „God", geen „Kerk", geen dogma, dus ook geen professie, geen liturgie of ritueel, geen Wet, geen hemel en geen hel, geen „verlossing-door-het-bloed", geen Bijbel als onfeilbaar woord Gods”...

Hoe kan men van iemand die dat belijdt neerschrijven: Christusbelijder, consequent Chrislusbelijder, ja zeer consequent Christusbelijder. En dat bovendien nog , , met de volle oyergave van zijn hart”.

Hoe kan men diens opvoedingswerk typeren als „leren leven uit en naar de liefde van Christus" ? • Dit is een ontstellend lichtvaardig woordgebruik en 't geven van een schone schijn aan feiten, die velen onder ons betreuren. De schrijver kan zich niet verontschuldigen door te wijzen op de bepaling in die zin:

„naar Haar overtuiging". Men gaat niet vrijuit als men critiekloos een verkeerde voorstelling van zaken door-• geeft. Bovendien zegt prof. Waterink in het Post Scriptum op de laatste bladzijde: „Natuurlijk blijft ieder woord, dat in dit boek staat, voor mijn rekening”.

Men krijgt onwillekeurig de Indruk, dat de Werkplaats te Bilthoven een school is waar een bij uitstek Christelijke opvoeding wordt gegeven. Dat klopt niet met hetgeen Kees Boeke er zelf van mededeelt in zijn boek.

En het dient nergens toe om een minder prettige waarheid door schoon klinkende termen voor ons volk te verbloemen.

In het uit dr Watèrink's boek genomen citaat stapt de auteur van het refereeren over naar het zelf poneeren. En naar het publiek profeteeren. Wij voor ons meenen ook, dat de (naar het oordeel der liefde aangenomen) poging tot profeteeren ditmaal is uitgeloopen op een valsohe profetie. Op paedagogisch terrein, uit den mond van den directeur van een Paedologisch Instituut, inclusief adviezendienst, )van den eersten paedagogischen hoogleeraar, die verbonden is ap, n wat hij bij voorkeur noemt de eenige gereformeerde uni­versiteit ter wereld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 december 1948

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 december 1948

De Reformatie | 8 Pagina's