GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Friesche predikanten en de spreuke: „ Ljlucht en Rjucht”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Friesche predikanten en de spreuke: „ Ljlucht en Rjucht”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het wring-en draai-spel werkt in Den Haag op volle toeren. Het nieuwste snufje is, dat die bekende Frlesche predikanten, die in een publieke krant voor Jan en alleman honderdmaal meer schrijven tegen „1944" dan K. S. in een gesloten enveloppe aan de kerkeraden berichtte van zijn bezwaren tegen 1944, en die van den aoristus (punt) van K. S. een imperfectum (lange lijn) maken, toch heüsch niet behoeven geschorst en afgezet te worden. En dat de synodes Duursema-Berkouwer-Hoek toch werkelijk niet met twee maten meten. Noch met twee monden spreken. Want (en daar begint , , het nieuwe" pas), want: die friesche predikanten volgen den kerkelijken weg en K. S. deed dit niet.

Nu hebben we over dit laatste al een en ander gezegd (zie: %* , , Het Jokkentje").

Maar er valt Iets aan toe te voegen.

Het loopt over de vraag, niet hoe een Fries of wel een Saks op de synode zou reageeren ALS DE SYNODE EEN ZELFDE LIJN VOLGDE (dan pas kan men vergelijken). Maar het loopt over de vraag, OP DE SYNODE TEGEN­ OVER HETZELFDE GEDRAG DEZELFDE LIJN (van bediening van Gods recht) VOLGT. Berst dan kan men vergelijken in hemel en op aarde.

Welnu, laat dr J. Ridderbos, en verder alle bul-subscribenten van 1944 binnen 14 dagen kategorisch antwoord eischen van de Friesche heeren op dezelfde vijf vragen als die K. S. kreeg. B.v. of ze BELOVEN, niets te leeren, dat enzoovoort.

Dan zullen die heeren" hetzelfde zeggen, als wat K. S. zei, zoolang althans het , , sjlucht en rjucht" nog in hun ooren klinkt.

Dan zullen ze allemaal binnen 14 dagen geschorst zijn. Zonder kerkeraad. Door de synode. Niet omdat ze positief verzekeren, AFWIJKEND te zullen leeren, doch enkel reeds om het negatieve: NIEX te beloven, precies zóó te leeren.

En als dan de heeren allemaal afgezet zijn, radikaal, laat ons dan eens kijken, of ze allemaal rustig een kippeboerderij opzetten en rustig tot aan hun dood als afgezette dominees naar de synodocratische kerk gaan om Abraham Kuyper nog meer te verloochenen, dan de Friezen vandaag tóch al gewoon zijn.

Dan zullen we verder praten.

Zoolang dat niet gebeurt, weten zoowel Ridderbos als Berkouwer en Hoek en ook de friesche predikanten zelf, dat ze alles en nog wat kunnen „rijmen", in de kerk. Maar dat ze er niet over denken, het motief van , , Sjlucht en Rjucht" te berijmen voor een nr 30 der „Eenige Gezangen''. De Friezen bedoelen het lied als nationaal gedenkteeken. Niet als kerkelijk zegeteeken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 november 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

De Friesche predikanten en de spreuke: „ Ljlucht en Rjucht”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 november 1949

De Reformatie | 8 Pagina's