GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nogmaals: verzegeling van genadebegit?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nogmaals: verzegeling van genadebegit?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een lid van een synodocratische gemeenschap, abonné van ons blad, richtte zich tot ons met enkele vragen, en, bedenkingen, naar aanleiding van hetgeen we hebben opgemerkt ten aanzien van de sacramenten, zuUts In aansluiting aan ds H. Bouma (Assen) en In tegenstelling met de synodocratische predikanten dr J. Hoek en B. A. Bos. We kunnen niet beloven, op alle vragen breed te antwoorden; de redactie Is gedwongen, eigen wegen te gaan ook in de besteding der beschikbare kolommen. Maar omdat de schrijver abonné is, en het onderwerp het waard Is, en' hlf ons toeschijnt zijn vragen serieus te stellen, willen we hem wel antwoorden.

Tegenover de meening van ds H. Bouma, dat het sacrament aan niemand verzegelt, dat die iemand , , inwendige genade bezit" (we nemen de termen van inzender over), stelt laatstgenoemde als zijn meening:

Het sacr. verzekert echter iedere gelovige gebruiker, dat hij inw. genade, bezit. Het sacr. versterkt toch het geloof van de gelovige gebruiker. Het versterkt dus ook zijn geloof, dat hij inw. genade bezit, m.a.w. het verzekert hem, dat hij die genade bezit.

Ik begrijp niet, hoe U deze eenvoudige waarheid kunt ontkennen, want in Uw *t „Polemiek van een gelijkgeschakelde" in de Ref. van 20 Mei schrijft U onder 4d: „Deze inwendige zaken worden echter alleen in de gelovige gewerkt. Waarom dan ook de gelovige zeggen kan, wat Dr Hoek uit de Zondagsafdeling oijer de Doop citeert." Bedoeld is antw. 69 Catechismus. De gelovige dopeling zegt hier, dat hij die inw. zaken bezit, even zeker als hij gedoopt is, m.a.w. zijn doop verzekert hem, dat hij de inw. genade bezit."

t Tot zoover briefschrijver. Hij vergist zich. Want: a) Het Is niet waar, dat het sacrament het geloof versterkt. Dat doet de H. Geest (antw. 65). Daarom zegt Ursinus, dat de Geest zijn werk wel kan doen zonder sacrament, maar het sacrament kan niets zonder Geest. Werkende oorzaak is de Geest, instrumenteel werkt het sacrament, zegt Ursinus.

b) Het is niet waar, dat de H. Geest het geloof versterkt door het sacrament. Hij doet dat door het gebruik van het sacrament (antw. 65). Ontbreekt het geloof, dan werkt het niet heilzaam, zegt hij.

c) Het is niet waar, dat In antw. 69 de bewering (in indicatief) gedaan wordt, dat ik gewasschen ben (of, gelijk er in het latljn staat: gewasschen word). Er staat immers duidelijk, dat dit een inhoud van de belofte, de toezegging van Christus is, die Hij toevoegde aan de Instelling van den doop. Een belofte is wat anders dan een bewering. Een toezegging voor later verschil sltuatieteekenlng van het heden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Nogmaals: verzegeling van genadebegit?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's