GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dankbaar en de synode der candidatenweerders

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dankbaar en de synode der candidatenweerders

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En, nu terug naar die preek over Judas. Daar sté, éit nu onze Priester, zegt nu Chrysostomus. Hij staat aan de tafel, die Hij zelf komt sieren. Daar ligt wat op die tafel; wat brood en wat wijn. In zichzelf niets van beteekeuis. Schema monon, een gedaante maar, een vormpje maar, een figuurtje maar. Maar let op, Hij gaat dat schema, Luther zou zeggen: die larve, dat dooie ding, dien leegen vorm, waar in zichzelf nog niemendal in zit, vullen. Vullen met inhoud.

Neen, neen, geen element veranderen. Maar aan wat in-zIchzeU-leeg is, inhoud geven.

Hoe doet hij dat? Niet door een dominee, een priester, < Jie wat prevelt, een mondjevol latijn, en • dan zijn de elementen zoo maar veranderd. Maar door te spreken zooals God deed: in twee „larven" legde Hij teelkracht. En Christus legt in twee teekenen een genadige WER­ KELIJKHEID, een kracht om ons allemaal tot het eind der dagen te voeden, en te sterken. DAAROM STAAT ER OOK IN ONZE BELIJDENIS, wat Grosheide niet begrepen heeft in zijn commissoriale rapporten over cand. Schilder, en wat de roomschen niet begrijpen willen, omdat ze dan weer terug moeten van hun transsubstantiatie, daarom staat er ook in art. 35: de geloovigen ontvangen het teeken (zoo'n „schema", zoo'n In-ziehzelf-leege gedaante, een brok brood), maar OOK de waarheid, d.w.z. de werkelijkheid, die Christus er aan bond, door zijn machtswoord; en de ongeloovigen, Judas, en Simon de toovenaar, ontvangen alleen maar dat teeken, dat schema, de figuur, maar niet dien inhoud. Daarom staat er in de belijdenis: de sacramenten zijn niet „ijdel", niet „leeg", om ons te bedriegen: Chrysostomus zegt: ze zijn geen geschematiseerd woord, geen holle klanken. Precies hetzelfde betoogt Chrysostomus tegen Judas, dien hij persoonlijk aanspreekt. Best mogelijk, dat bij de opstelling der calvinistische belijdenis aan die passage van Chrysostomus gedacht is.

Dus moet dr Dankbaar voorloopig Calvijn maar niet corrigeeren uit Chrysostomus; want, al ben ik geen vriend van den man, ik geloof toch, dat hfl dezen keer zoo onschuldig is als een lammetje, en zegt, wat Calvijn ook zou zeggen. Je moet alleen niet bij de leerlingen van de sacramentalistische groep zijn, noch bij de commissie van een synode, die een candidaat mishandelt en het nóg niet, nóg niet, nóg niet eerlijk erkennen wil.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 november 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Dankbaar en de synode der candidatenweerders

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 november 1950

De Reformatie | 8 Pagina's