GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Wijzigingen Handboek 1951

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijzigingen Handboek 1951

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Om tijd en onnoodige moeite te hesparen, verzoekt de Redactie berichtjes voor deze rubriek rechtstreeks naar de administratie in Goes te zenden.)

Blz. 16. HOUWERZIJL. Kerkdiensten gedurende zomermaanden om 9 en 2 uur. (38)

Blz. 22. DROGEHAM. Het adres van de kerk van Drogeham blijft voorlooplg als voorheen. Ds H. J. Meijerink, Geref. pastorie, Drogeham. De in het handboek vermelde vacature van deze kerk zal voorlooplg nog niet ingaan. (39)

Blz. 33. MUSSEL. Deze gemeente is vacant. (40)

Blz. 44. IJSSELMUIDEN-GRAPHORST. Adres kerkeraad: G. Post, Piasweg 20, IJsselmuiden (41)

Blz. 63. DIRKSHORN. Adres diaconie: G. Tam.s, Valkoog, gem. St. Maarten. (42)

Blz. 66. AMSTERDAM—C. Kerkdiensten niet meer tn gebouw De Arend, doch in het Wijkgebouw der N.H. Kerk, De Wlttekade 59. (43)

Blz. 66. AMSTERDAM—ZUID. De diensten te Badhoevedorp worden gehouden om 10 en 5 uur. (44)

Blz. 67. HAARLEM. Adres kerkeraad: C. J. Zemel, Voorhelmstraat 14 rd; diaconie: C. J. Stahlie, Ambachtstraat 5, Haarlem—N. (45)

Blz. 70. CLASSISDEPUTATEN. Zendingsquaestor: J. Eilander, Maasstraat 122, A'dam-Z. (46)

Blz. 71. ALBLASSERDAM. Adres diaconie: Jac. Visser, Kerkstraat 56. (47)

Blz. 71. DORDRECHT. Kashouder: G. Visser, Nassauweg 41a. Postr. 511157. (48)

Blz. 74. ALPHEN AAN DE RIJN. Adres kerkeraad: S. J. Koning, Conradstraat 33. Tel. 2228. (49)

Blz. 78. 'S-GRAVENHAGE-LOOSDUINBN. Adres diaconie: P. V. MilUgen, Driebergeustraat 191, Den Haag. (50)

Blz. 121. Aanvullen: Kampen: Contactadres: M. Tennekes. Groenestraat 106. (51)

Wij zijn er allen diep van doordrongen, dat het oorlogvoeren een afschuwelijk bedrijf is, al v/eten wij, dat het ter zelfverdediging somtijds onvermijdelijk is. Maar hoeveel oorlogen hadden vermeden kunnen worden, indien men zich werkelijk had ingespannen om de vrede te bewaren!

Christenen van Nederland, hier staat ook gij mede schuldig. Wat deed gij tot dusver om de vrede te dienen en een betere verstandhouding tussen de volkeren te bevorderen? (Antwoord: roepen om een vrije pers, die weigert zich te' laten voorkauwen wat ze zeggen moet; en verder: zorgen voor een kerkelijk woord, dat leert onderscheiden en alle utopieën verwerpen, K, S.).

Duizenden in den lande kunnen nog vandaag een vredesdaad doen, door zich aan te sluiten bij de Internationale Christelijke Vredesbeweging. In Zwitserland, • Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk en België heeft deze vredesgroep (in het Duits „Christlicher Friedensdlenst" genoemd) reeds wortel geschoten. Dit moet en kan een machtige, krachtige beweging worden, die de vaste vrtl tot vrede van alle positieve Christenen over de gehele wereld vertolkt! („Vaste vsdl", in concreto? Maar wie wéét nog wat er te koop is in de democratische periode? K. S.).

Daaraan kunt gij steun verlenen door toe te treden als lid en actief mee te werken. Laat ons land, laat het Christenvolk van Nederland een voorbeeld geven. Dan kan er ook internationaal een kracht ten goede van ons uitgaan (a la Straszburg? In de gelijkschakeling? K. S.).

Duizenden en millioenen. worden misleid door de valse leuzen van het communistisch vredesmanifest van Stockholm. In het rode kamp weet men, hoe het vredesverlangen der massa uit te bulten ten eigen bate; (Wees anti, maar niet „een" anti, en heelemaal niet „een contra", K. S.).

Laten thans de Christenen eens voorop gaan in de strijd voor vrede en recht. Het is de hoogste tijd, dat zij de vredesbazuin laten weerklinken, niet als pacifistische leuze, niet uit humanistisch idealisme, maar in trouwe gehoorzaamheid aan Koning Jezus, de Vredevorst. (Dan moet de eerste volzin al weg, K. S.).

Wij erkennen drie grondbeginselen voor de samenleving der volken:

Ie. De saamhorigheid van het ganse menselijke geslacht, dat door God uit enen bloede geschapen is (maar die is en wordt verbroken, K. S.).

2e. Recht en gerechtigheid als richtsnoer voor de internationale verhoudingen, en

3e. Mede-verantwoordelijkheid voor het lot en de levensomstandigheden van andere volken (bloot formeele ethiek, alle radio's roepen hetzelfde; maar het komt op materiëele ethiek aan, K. S.).

De wereld verkeert in bittere nood. De bange rechteloosheid en de wrange ellende, waarin millioenen leven, moet ons met diepe deernis vervullen.

Zijt gij ervan overtuigd, dat alleen op christelijke grond.slag een „betere" wereldorde kan worden opgebouwd, helpt ons dan, met de wereld daarvan te doordringen. Helpt ons de jeugd in deze geest op te voeden (wat is uv, r grondslag? hier staat er niets van, K. S.). Indien wij getrouw zijn, zal de Almachtige ons Zijn zegen niet onthouden.

Zend ons bijgevoegde Verklaring vaa de I.C.V.B. ingevuld en voorzien van tJw handtekening en steunt zo een vredesbeweging, die op reële protestants christelijke basis berust.

Met hoogachting en in afwachting,

Het Bestuur der Ned. afdeling (opgericht Oct. 1949):

Presidente: Prof. Dr Gesina H. J. van der Molen, Aerdenhout.

Secretaris: Reetor Dr H. Turkstra, Hilversum.

Bestuursleden: Jkvr. A. H. de Beaufort-Hooft Graafland. Driebergen-Dr J. A. H. S. Bruins Slot, Aerdenhout; Mr J. J. R. Schmal, Voorburg, en anderen.

En namens de Jeugdgroep van de I.C.V.B.:

Drs J. W. de Pous, Den Haag; P. Blom, cand. theologie, Hilversum, en anderen.

Tot zoover de circulaire. Zoolang er niet meer, en deels iets anders gezegd wordt, doen wij niet mee. Vooral niet, nu de oorlogen meer en meer om revolutiewil worden opgezet.

De onderneming lijkt mij, bij volstrekte onbekendheid van haar grondslag en normen (want die „grondbeginselen" voor het volkerenleven zijn geen beginselen en heelemaal geen beginselen voor de „Beweging") gevaarlijk. Men laat eerst op imaginaire basis (God „wil" den vrede, wat zóó gezegd, een onheldere en onjuiste uitspraak is) de menschen om vrede roepen en als dan straks (na een voorbereiding, waarvan de fijne détails aan de massa onbekend gebleven zijn) de oorlog toch komt, dan ploft ineens de eisch van concrete onderwerping aan de overheid op de dienstplichtigen, de vaders, de moeders, de vrouwen. Wat maakt men zoo al niet los? Wie met formeele ethiek de schare in „beweging" zet, laat haar straks verbijsterd staan, wanneer een materieel gebod zegt: kom onder de wapens tegen die en die materiëele vijanden met materiëele leuzen. Daar zit onze misère: de ééne helft der wereld dicteert haar kinderen materiëele geboden, de andere vlucht in formeele U.N.E.S.C.O.-ethiek. De eene helft wordt al scherper. De andere al slapper. De wérkelijke wereldpolitiek gaat tóch buiten de massa om. Haar mee te sleepen in bewegingen, die zelf geleid worden door machten, die hun laatste doelstellingen verzwijgen, bhjft een onvruchbaar en gevaarlijk bedrijf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juni 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

Wijzigingen Handboek 1951

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juni 1951

De Reformatie | 8 Pagina's