GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Regenboog

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Regenboog

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een tweede vraag, nauw aan de eerste verwant, raak; t de betekenis van de regenboog. Wat is de zin van de regenboog als teken?

De regenboog is bij Zanchius een teken van een kategorische belofte. Hij is daarom principieel te onderscheiden — onvdat de beloften onderscheiden zyn — van het teken in het genadeverbond, héils-sacrajnent dus.

teken in het genadeverbond, héils-sacrajnent dus. Niet, dat het sacramentsteken anders is ia zichzelf; want een teken is een dikke streep onder "een „diploma", •een gesproken inhoud, een „woord"; dat geldt ook van de regenboog.

Doch het verschil ligt in het kader, binnen hetwelk het teken een functie heeft. Het teken is zonder woord niets. En het onderhavige woord, in casu dus Gods aanzegging, dat er geen tweede vloed komen zai, gaat zeker door, ook al gelooft Noach het niet. Want het is geen particuliere belofte aan hèm, doch een stellig voornemen van God, dat zich veel wijder uitstrekt dan tot Noach, zijn gezin, de kerk, de "mensen. Alleen maar: deze Noach, die, doordat God hem ontmoet, en hem. tot vertrouwde bondgenoot maakt, wordt aangesteld tot „Gods medeweter en medewerker", deze Noach kan, zich verblijdende in Gods werken, en Gods werken als werken van „de Vader van onze Here Christus" aanmerkende, gelijk ze immers zijn, uit hetgeen God zich voorgenomen en hem bekend gemaakt had, zijn winst behalen. Uit alle tijden die God iiit de schatkamer van zijn eeuwige wil te voorschijn brengt, mag hij, die Noach, „gelegenheden" nemen voor zijn zaad, zijn gezin, zijn kerk; hij mag op < }e dag van der wereld wedergeboorte, zoals later vader Abraham gedaan heeft, , , de dag van Messias" zien als nu bereid, en vastgelegd: geen vloed zal meer de bodem loswoelen, waarop de strijd van slangenzaad en vrouwenzaad zich zal voltrekken naar het gemaakt bestek. De strijd gaat door. Terecht merkt dan ook Heidegger op, dat Gods voornemen, om niet meer door een katastrofe als de zondvloed geweest is, storend in te grijpen op de loop der dingen, en het proces van consummatie der geschiedenis, geenszins terugkomt op, dan wel iets afdoet van de vervloeking, die na de zondeval over het aardrijk uitgesproken ligt, of over enige andere kreatuur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

Regenboog

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's