Rustig toezien.
Rnstig zal ik toezien aan mijne plaats, als stralende tiilte boven het zonnelicht, als een dauwwolk in oogsthitte. , Ies. 18:4 ¹)Er izijn niet veel menschen, die het spreken van den hemel hebben verstaan.Er zijn no'g minder menschen, die het zwij'gen van den hemel, van den stralcken ...
DE PSYCHOLOGISCHE GRONDSLAG VAN HET GELOOF DER WONDERWERKEN IN DE H. SCHRIFT.
IV. (Slot) De strijd tusschen liet .düarismatiscli wonder en de 'inystiete magie nu zet zicli voort in de gescMedenis tot op onzen tijd.De H. Geest, die sedert den Pinkisterdag jn de cliristelijke kerk woont, weigert evenals CKristus bet aanscliouwinigswonde ...
Hellegroet en Hemelgroet.
Van een heidenschen koning is ons verhaald, die, toen hij, op het punt stond, den christelijken doop te ontvangen, den bedienaar van dien doop vroeg, of ook deze 'uitwerking aan den christelijken doop mocht worden toegeschreven, dat niet alleen de doopeling, doch ook zijn voorouders zich den toeg ...
DE VRIJMAKING VAN DE TAAL DER KERK.
I. Wie, sprekende over de taal der kerk, beweren wil dat deze is vrijigemaafct nit liaar gebonden-Heid en dat zij van deze haar vrijheid een recht gebruik mag en jnoe't maken, dient op zijn hoede te zijn voor het gevaar van verkeerd inzicht in wat men „vrijheid" no ...
Om de Vrije Universiteit.
III. Het plan-Colijn is plotseling zonder eenig nader overleg, zonder rekening te houden met het bestaande, of in gereedheid gebraclite plannen in het publiek gebracht.Dat kan zijn voordeel hebhen.De oude Romeinen wisten al, dat een stad kan verloren ...
Herinnering.
Herinnering en berhialinigl.Deze twee hebben met elKander dit gemeen, dat ze, hetgeen geschied is en voorbijging, weer terugroepen, om het opnieuw te aanschouwen en krachtig te doorleven.Doch terwijl herhaling de dingen' terugroept in de werkelijkheid, daar wil herinnering ermee opn ...
DE VRIJMAKING VAN DE TAAL DER KERK.
II. Het moet wezenlijk igeb'eurd zijn, enKele jaren geleden, dat een predikant in de Hervormde Kerk, die den gezangenbundel dier kerk nooit aanraakte, zijn lafkeer van dien bundel poogde te rechtvaardigen, door in een preek over bet vierde k'rniswoord: „Mijn God, ' ...
DE VRIJMAKING VAN DE TAAL DER KERK.
III. Dat de kerkelijfce taal, die voertuig' is van Gods gedachten, zicii vrij im'ag en Im'oet maten van alle rahbinistisohe, particularistische gebondenheid, is een, gedachte, welfce Wj toenigeen onmiddellijk' als argument tegien Rome zal in dienst treden. Rome, is ...
DE VRIJMAKING VAN DE TAAL DER KERK.
IV. De kerkelijke taal deelt in de rechten der „christelijke vrijheid", Wanneer men dit woord maar recht verstaat. Inzonderheid het talen-wonder van het Pinksterfeest bewijst, dat ook in deze dingen de beteekenis van de Nieuw-Testamentische „bedeslang" ligt. ...
DE VRIJMAKING VAN DE TAAL DER KERK.
V. (Slot.) De kerkelijke taal deelt in de rechten der „cliristef - lijke vrijheid", wanneer men dit woord maar recht verstaat. Inzonderheid het talen-wonder van het Pinksterfeest bewijst, dat ook in deze dingen de beteekenis van de Nieuw-Testamentische „bedeehng" l ...