REFORMATIE-MENTALITEIT.
V. In het eerste artikel is herinnerd aan de beroeringen , , op kerkelijk, politiek en economisch gebied, die den kreet om reformatie deden geboren worden. Alleen op kerkelijk gebied is het tot "reformatie gekomen en wel in een nieuwe Bijbelvertaling, pogingen tot ...
aan den heer N. Baas, inzake zijne artikelen over „Reformatie-Mentaliteit”.
I. Geachte Broeder Baas! Gij hebt ons, lezers van De Ref oirmatie, h'et genoegen aangedaan, op vijf achtereenvolgende Zondagmiddagen bij oüs op bezoek te komen en bij die geleigenheid een aantal meer of minder belang'rijke opmerkinge ...
aan den heer N. Baas, Inzake zijne artikelen over „Reformatie-Mentaliteit”.
II. Geaohte Broieder Baas!Thans fcom i'k, volgens belofte, na Ii'et meer formeele afgehandeld te Ihiebben, tot het meer materiöele der dingen, waai'miede ge ons zo'O bélangweldc'end hebt bezig gehouden. - Ik meen u geen onrecht te doen, wanneer ik zeg^, dat ...
aan den heer N. Baas, Inzake zijne artikelen over „Reformatie-Mentaliteit".
III. Geachte Broieder Baas!In Ihiet 'begin van uw tweede artifel Hebt gij ons iets o^rer Kerkbode-redacteuren verteld. Zij zouden de brutaliteit liebben (dat woord hebt gij niet gebruikt, maar wanneer uw opmierking: juist wias, zou ik bet toA beel gepast vin ...
HET JAAR 1922.
I. De evangelist onder de ongelo.oifspr.o.feten, Nietzsche, predikte a, ls Ihiet zfektere verlossingsmiddel: de wil tot macht.Velen ihebben in zijn evangelie geloofd en gelooven er nog in.Zij achten eclhter de volheid des tijds nog niet gekoinen. ...
aan den heer N. Baas, inzake zijne artikelen over „Reformatie-Mentaliteit”.
IV. Geachte Broeder Baas!Ge zult begrijpen, dat ik' over het grootste deel van uw derde stuk een eerbiedig zwijgen bewaar. Ge hebt immers .daarin^.: CJ: itjf'i-: uitgebracht op "onze prediking; dan moet er al een bijzondere reden zijn, wanneer men als predik ...
HET JAAR 1922.
V. (Slot). Indien de verscihillende groepen, - waarin de Gereformeerde gezindte uiteenv^alt, Jxechter' band van samenwerking wilden, welk een mlaciit zouden zij ontwikkelen. Welk ©en ^mlacjit tegenover het ongeloof Vion allerlei geding!Evenwel mag het raacht ...
„Keert weder”.
In Naomi’s hart leeft en werkt wat er ook' omtrent h|a, ar verleden en omtrent 'haar k'leingeloof en haar eigenvnlligheid in dat verleden mag te zeggen zijn, de vreeze des Heeren.Waar die waarachtige 'godsvrucht van binnen leeft en van hinnen werkt, doordringt zte het leven, leeft 'ze ook ...
HET JAAR 1922.
IV. Ook in wetensdiappelijk opzicht geen groot j, a, ar. was 1922Een wetenscliappielijkè wereldgebeurtenis viel er niet in voor.In Duitsciiland werd ér dridc geapologetiseerd tegen de aanslajgen van D e 1 i t z s c h ea v o n H a r-nac'k op het-Oude T ...
Woestijn-dagen.
De woestijn-gedachte nam in het leven der mystieken steeds een groofe plaats in.Sommigen typeerden hun gansche leven als een woestijn-leven.Zij wilden persoonlijk na, voelen wat Israël doorleefde tijdens zijn omzwervingen.Zij spraken daarbij van enkele oasen, van Eliras, waar ...