PAROCHIE-INDEELING OF KERKSPLITSING.
III. Ook met strenge doorvoering van liet parochiale systeem zijn o.i. de grooite-stadstferken niet duurzaam gebaat. Indien althjans daarbij — en dit kan haast niet anders zonder (het eigenaardige en k'enmeitende van parocbie-indeeling prijs te geven — vastgehouden ...
PAROCHIE-INDEELING OF KERKSPLITSING.
IV. Thans 'dient de vraag even onder de ooigen te worden giezien, of fcerkspilitsing volgens de Schrift geoiorlooifd is. Wel is er onder ons niemand, die Mar beslist ontkennend beantwooirdt, maar toch fan niet gezegd, dat over dit p.unt eenstetamlg wordt gedachit. ...
HET CHRISTELIJK GEZIN IN ONZEN TIJD.
IV. Zagen we in ons eerste artikel, door welke ge-varen onze gezinnen woiden bedreigd, handelden we in het tweede over de verhouding tusschen gezin en kerk, — in het derde artikel bespraken we eenige vragen, die opkomen in verband met da wording van het gezin. Of w ...
HET CHRISTELIJK GEZIN IN ONZEN TIJD.
V. (Slot.) Wanneer we reformatie voor het gereformeerde le\'eQ willen vragen, dan beteekent dat ook, da.t er daar, waar deformatie inkwam, gevraagd wordt, (lat men zich toch weer de oude beginselen herinnere.En nu is het een der oude beproefde beginselen, da ...
RELIGIEUSE OF AESTHETISCHE ONTROERING.
I. De mensch der twintigste eeuw, op zoek naar een nieuwe moraal, heeft zich niet meer verwondenl over de bekeering, doch zich te meer bekeerd tot de verwondering.En zoo heeft hij, naar hij zegt, en vooral zingt, zijn religie heroverd.Augustiniis heef ...
RELIGIEUSE OF AESTHETISCHE ONTROERING.
II. In onzen tijd wordt de emotie, eA in nümeren zin, de ontroering van den aesthetischen mensch, meermalen reeds op zichzelf en „zonder meer" religieus geheeten. Sommigen binden daaraan nog de beperking, dat het object, dat ontroering wekt, moet overeenkomen met d ...
RELIGIEDSE OF AESTHETIScHE ONTROERING.
III. In onzen tijd wordt de emotie, en in ruimeron zin, de ontroering van den aesthetischen mensch, meermalen reeds op zichzelf en „zonder meer" religieus geheeteu. Sommigen binden daaraan nog de beperking, dat het object, dat ontroering wekt, moet overeenkomen met ...
RELIGIEUSE OF AESTHETISCHE ONTROERING.
IV. In onzen tijd wordt de emotie, en in ruimeren zin^ de ontroering van den aesthetischen mensch, meermalen reeds op zichzelf en „zonder meer" religieus geheeten. Sommigen binden daaraan nog de beperking, dat het object, dat ontroering wekt, moet overeenkomen met ...
RELIGIEUSE OF AESTHETISCHE ONTROERING.
V. In onzen tiJd wordt de emotie, sa. in ruimeren zin, de ontroering van den aesthetisohen mensch, meermalen reeds op zichzeli en „zouder meer" religieus geheeten. Sommigen binden daaraan nog de beperking, dat het object, dat ontroering wekt, moet overeenkomen met ...
RELATIEF ISOLEMENT.
Wie onder ons van „isolement" hoort spreken, denkt vanzell; aan Groen's: „In ons isolement ligt onze kracht".Daarbij had deze evangelielDelijider en staatsman tevens met name het oog op den politieken strijd.En die door hem aangeprezen isolementstaktiek heeft ons zegen gebracht. ...