GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

15.882 resultaten
Filteren
van 1589
De Reformatie
Nieuwe methoden van Schriftverklaring.

Nieuwe methoden van Schriftverklaring.

III. De vormhistorische school, waarover wij verleden •week in het algemeen spraken, heeü zich vooral geworpen op de verklaring van de Evangeliën.En bij dit gedeelte der Heilige Schrift kan ook het best gezien worden, wat zij beoogt. Dat blijkt vooral uit he ...

De Reformatie
F. W. GROSHEIDE
1430 woorden
Nieuwe methoden van Schriftverklaring.

Nieuwe methoden van Schriftverklaring.

IV. Wij eindigden verleden week met te zeggeri, dat de varmhistorische school ook ons plaatst voor het vraagstuk van den vorm der Bijbelboeken. We" mogen onzerzijds dadelijk toegeven, dat de inhoud van de openbaring Gods de hoofdzaak is; de in'houd heeift den vorm ...

De Reformatie
F. W. GROSHEIDE
1324 woorden
De deur der wereld valt vanzelf in ‘t nachtslot.

De deur der wereld valt vanzelf in ‘t nachtslot.

Het laatst© bijbelboek, de Openbaring van Johannes, verbaast ons toch wel wat dooT het vreemdklinkend woord, dat in de uiterste dagen, als het hier beneden recht een hèl wezen zaJ, de menschen den dood zullen zoeken, maar hem niet zullen vinden. Iemand schreef onlangs, dat de bijbel slechts twee ...

De Reformatie
K. S.
968 woorden
Het einde der Sophismen.

Het einde der Sophismen.

De sofist is ©en typische verschijning in de bedorven wereld. Hij staat op de wegen des doods, en praat — over zichzelf en over den God der waarheid been.Wat is het teekenende in den sofist? Hier op aarde vindt de menscb zijn soifismen uit, om het eenvoudige ingewikkeld te maken, ©n ...

De Reformatie
K. S.
963 woorden
Nieuwe methoden van Schriftverklarlng.

Nieuwe methoden van Schriftverklarlng.

V. (Slot.) D© methode vaii Schriftuiüegging, waarop we in ons vorig artikel het laatst wezen, de methode die d© Schrift uitlegt in het raam van een eigen wijsgeerig stelsel, plaatst ons voor een moeilijk vraagstuk. Men meene niet, dat we hier gereed zijn met een we ...

De Reformatie
F. W. GROSHEIDE
1507 woorden
De cultureele beteekenis van bet boek.

De cultureele beteekenis van bet boek.

Evenals het vorige jaar wordt ook nu door de Verpciiiging ter bevordering van de belangen des Boekhandels een „Boekenweek" georganiseerd, die ten doel heeft met alle daartoe ten dienste staande middelen propaganda te voeren voor het goed© boek.Een van de gronden, waarop die propaganda steu ...

De Reformatie
C. T.
1684 woorden
Pinksterfeest.

Pinksterfeest.

Wij vieren weer Pinksterfeest, het feest van de komst des Geestes. Neen, niet het feest dat Hij komt, maar het feest, dat Hij gekomen is, de Geest van God.In welk teeken zal dit feest nu staan? We hebben er in onzen tijd al lang wat op gevonden: „De Geest", dat is voor de natuurlijk ...

De Reformatie
J. W.
1712 woorden
Ehen-Haëzer.

Ehen-Haëzer.

I. Dit Hebreeuwsclie woord is in Christelijke kringen zoo ingeburgerd, dat iedereen weet wat het beteekent. Men ziet het vaak als wandversiering met zilveren letters op fluweel prijken in de huizen als gedachtenis aan het zilveren of gouden huwelijksfeest. Eben-Haë ...

De Reformatie
A. JANSE
1548 woorden
Eben-Haëzer.

Eben-Haëzer.

II. De Hervorming, dat was eea groote verlossing uit de macht van de Roomsch© dwaling („leer"). Dat was een groote donder over den geest der Middeleeuwen. Hoe bevrijdend werlcte het Woord des Heeren, dat Gods volk verloste van het juk der Roomsche kerk, hetwelk zij ...

De Reformatie
A. JANSE
2043 woorden
Eben-Haëzer.

Eben-Haëzer.

III. (Slot.) In 1795 zijn Gods oordeelen, de rampen der Fransclie revolutie, over ons gekomen.En in dien vreeselijken tijd had Gods volk geen herders, die hen den weg konden wijzen. Wel heel veel vrome „brave Vaderlanders", die roemden in den mensch en burge ...

De Reformatie
A. JANSE
1854 woorden
van 1589