De lastering van den Naam
(V slot) Dat tempelzware woord over de lastering tegen den Heiligen Geest mag niet worden losgemaakt uit het verband.Wij zien 't hier immers duidelijk, dat deze zonde haar wieg vindt niet onder de wereldlingen, maar bij het kerkvolk.Christus' aangrijp ...
Het einde der Sophismen.
De sofist is ©en typische verschijning in de bedorven wereld. Hij staat op de wegen des doods, en praat — over zichzelf en over den God der waarheid been.Wat is het teekenende in den sofist? Hier op aarde vindt de menscb zijn soifismen uit, om het eenvoudige ingewikkeld te maken, ©n ...
PERSSCHOUW
Een enquête. Over het algemeen lijkt me de waarde van enquêtes uiterst disputabel. Maar het is niet noodig, het modeartikel altijd te negeeren. Daarom geef ik hier via het Herv. Zondagsbl. v. Friesl. volgend bericht uit „De Nederlander" door: Het Engelsche g ...
GRONINGER Brieven
(vervolg)En wat was nu de groote daad van Descartes? Deze, dat hij zeide: ja, dat zegt gij nu wel: de natuur is de bron van alle weten, maar het is dan niet de natuur, die spreekt, doch de mensch, zijn denken. Gij denkt en daardoor zult gij weten. Maar dan moet dat denken het ook heelemaal ...
Transsylvanië en Roemenië.
VII. In den militairen auto van den Schotschen officier en onder diens g; eleide langs een stoffigen weg van veertig mijlen, passeerde de Commissie de nieuwe grens en kwam te Nagy—Varad (Gross-Waxdein) de eerste stad van het gebied, dat door Zevenbergen moest worde ...
„De Geschiedenis der Godsopenbaring op onze Scholen.”
Het Gereformeerd Schoolverband blijft zich verdienstelijk maken mede door zijn publicaties „Voor Opvoeding en Onderwijs". Nu weer verscheen van Ptof. Dr A. Noordtzij een brochure onder de boven afgeschreven titel. Hij is van meening, dat we liever niet moeten spreken van Bijbelsch© geschiedenis o ...
Bruch - Schiller in Amsterdam.
Woensdag 20 April gaf de K. C. O. V. te Amsterdam een zeer welgeslaagde uitvoering van „Das Lied von der Glocke", een compositie voor koor, orkest, orgel en soli van Max Bruch 1838—1920), op woorden van Schillers overbekende gedicht.In Jo Vincent, Suze Lüger, Louis van Tulder en Willem Rav ...
Ons Pinksterfeest?
Hebben wij er naar verlangd? Och, dat weten we misschien zelf niet. Indien we maar eens verlangden naar het echte verlangen!Want zie —• dé bruidegom, die heenging van zijn volk, heeft zijn volk lief. Hij beloofde zijnen discipelen: „ik zal U geene weezen laten!" En de jongeren van Jezus wa ...
Voortgang van de sociale revolutie in onzen tijd
(3 slot) Ziedaar dan de ontwikkeling, de revolutionaire volte face, in drie jaar voltrokken: 1947: De beslissing in economische aangelegenheden blijft bij den ondernemer, de economische medezeggenschap der arbeiders blijft beperkt tot een recht om op de hoog ...
Impresslonistische vroomheid.
Cliché-vroomheid, pikante vroomheid, statids. vroomheid hebben dit gemeien, dat zij alle spontaneiteit, alle ongedwongen zelfuiting missen.Zij hebben iets berefcenends.Met de impressionistische vroomhedid staat hei echter anders.Impressie is, gelijk men weet, indruk.Im ...