GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

15.882 resultaten
Filteren
van 1589
De Reformatie
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.

OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.

IV. De vraag, of in. het geloofsleven, in den omgang der ziel met God, de naieve „houding" of zelt-openbaring recht van bestaan heeft, moge praktisch genomen niet veel raenschen bezig houden, ze heeft niettemin recht, om aan de orde gesteld te worden. In de naïvite ...

De Reformatie
K. S.
5285 woorden
OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.

OVER RECHT OF ONRECHT VAN DE NAIVITEIT IN HET GELOOFSLEVEN.

V. (Slot). Wanneer we in dit laatste artikel nog even op heb Schriftbewijs inzake ons vraagstuk terugkonaen {verleden week was er geen plaats meer voor afronding), dan wijs ik nog met een enkel woord over de bijbelsche voorstelling van de „eenvoudigheid" van den re ...

De Reformatie
K. S.
4999 woorden
GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET OPENBAAR HOOCER ONDERWIJS.

GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET OPENBAAR HOOCER ONDERWIJS.

I. Slecbts een. tweetal hoofdartikelen staan ons ten dienste om dit onderwerp te behandelen.Daarvan, moet het eerste om technische redenen nog zeer kort zijn.Men gevoelt, dat ouder deze omstandigliedeti van een behandeling, dien naam waard, geen sprak ...

De Reformatie
HEPP
K. S.
928 woorden
Doodsteeken.

Doodsteeken.

Die zijn broeder niet liefheeft”Het is, alsof de apostel huivert om dat vreeselijk woord „haten" te zeggen, waartoe niettemin oen volgend oogenbiik de heilige consequentie 'hem drijven zal: " „een iegelijk die zijn broeder h a a t".En toch is het goed, dat hij ons die afwisseling va ...

De Reformatie
v. A.
851 woorden
De Liefde.

De Liefde.

Men beperke toch Jeztts' „stellen van Zijn leven yooi' ons" niet tot Zijn kruisdood.Zeker, op Golgotha heeft het offer Zijner liefde zich voltooid; en het is altijd weer de stervende Christus, Wien de hoogste betuiging geldt der dankbare wederliefde. Maar wie een enge grens om den kruispaa ...

De Reformatie
V. A.
793 woorden
KERKELIJK LEVEN.

KERKELIJK LEVEN.

Verkeerfle wisselstand. X. Niet te lang willen we stilstaan bij het gevoelen, dat bij het sacrament eigenlijk tusschen drieërlei moet worden onderscheiden: n.l.1. „het teeken en zegel". 2. 'de „beteekende zaak". 3. ide „conjunctie", de „verbinding" tusschen ...

De Reformatie
HEPP.
3146 woorden
GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET  OPENBAAR HOOGER ONDERWIJS.

GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET OPENBAAR HOOGER ONDERWIJS.

II. (Slot.) T)(: eiscli der financiëele gelijkstelling van het Bijzonder met het Openbaar Hooger Onderwijs kan licht worden aangemerkt als een overbrengen op het gebied van het Hooger wat op dat van het Lager Onderwijs jarenlang werd nagestreefd en eindelijk ook be ...

De Reformatie
HEPP.
2471 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESGHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESGHOUWING.

I. Het vei'bond is een geestelijk-zedeliike realiteit.Reeds onder menschen gaat hot niet aan. hun onderlinge verbintenissen te beschouwen als enkel ding en louter zaak. Reeds bij hen behooren wij van bun verdragen en contracten op te klimmen tot de persoonli ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
2036 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

II. Het verbond is een geestelijk-zedelijke realiteit.Wanneer wij op religieus terrein van verbond sproken, bedoelen wij altijd de levende relatie, waarin de Heere onze God staat tegenover een ander wezen en dit tegenover Hem.l'itteraard kan Hij met v ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
3184 woorden
BIJ HET PAASCHFEEST.

BIJ HET PAASCHFEEST.

De klachiea van een ander over zijn eigen onm a c h t, zijn voor onszelf dikwijls de bitterste verwijten en veróordeelingen van onzen onwil.Daaraan zon ik ook willen denken, als ik anderen en mijzelf opwekken moet tot een gereformeerde paaschfeestviering. Dezen laatsten term ga ik nu niet ...

De Reformatie
K. S.
3837 woorden
van 1589