GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

15.882 resultaten
Filteren
van 1589
De Reformatie
GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET  OPENBAAR HOOGER ONDERWIJS.

GELIJKSTELLING VAN HET BIJZONDER MET HET OPENBAAR HOOGER ONDERWIJS.

II. (Slot.) T)(: eiscli der financiëele gelijkstelling van het Bijzonder met het Openbaar Hooger Onderwijs kan licht worden aangemerkt als een overbrengen op het gebied van het Hooger wat op dat van het Lager Onderwijs jarenlang werd nagestreefd en eindelijk ook be ...

De Reformatie
HEPP.
2471 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESGHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESGHOUWING.

I. Het vei'bond is een geestelijk-zedeliike realiteit.Reeds onder menschen gaat hot niet aan. hun onderlinge verbintenissen te beschouwen als enkel ding en louter zaak. Reeds bij hen behooren wij van bun verdragen en contracten op te klimmen tot de persoonli ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
2036 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

II. Het verbond is een geestelijk-zedelijke realiteit.Wanneer wij op religieus terrein van verbond sproken, bedoelen wij altijd de levende relatie, waarin de Heere onze God staat tegenover een ander wezen en dit tegenover Hem.l'itteraard kan Hij met v ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
3184 woorden
BIJ HET PAASCHFEEST.

BIJ HET PAASCHFEEST.

De klachiea van een ander over zijn eigen onm a c h t, zijn voor onszelf dikwijls de bitterste verwijten en veróordeelingen van onzen onwil.Daaraan zon ik ook willen denken, als ik anderen en mijzelf opwekken moet tot een gereformeerde paaschfeestviering. Dezen laatsten term ga ik nu niet ...

De Reformatie
K. S.
3837 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

III. Met de waarheid, dat Christus in het. genadeverbond de plaats niet alleen van Middelaar maar vooral ook van Hoofd inneemt, is voor een belangrijk deel ook reeds beslist over al de verdere vragen, die zich bij het verbond voordoen.Reeds is ons gebleken, ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
4754 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING.

IV. Na de voorafgaande artikelen kan het volgende resuHaat worden vastgesteld. Het genadeverbond, waa.rir! Christus vooral als Bondshoofd optreedt, is de bizondere relatie waardoor God in verbinding staat met Zijn gunstgenooten. Het is niet slechts een aanbod des e ...

De Reformatie
E. D. KRAAN.
4080 woorden
GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING

GEREFORMEERDE VERBONDSBESCHOUWING

V. De verbondsbeschouwing, waarvan hier enkele hoofdzaken naar voren gebracht werden, draagt als elke waarheid, kostbare levenswaarden in zich. In liet inleidende artikel werd reeds opgemerkt, dal in de verbondsleer de meest kenmerkende gerpForiheerde gedachten haa ...

De Reformatie
E. D. KRAAN
2531 woorden
WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

Wanneer ik aan. het uit de praktijk opgekomen verzoek, om iets te schrijven over „ware en valsche „mystiek" in de zielszorg", ga trachten te voldoen, dan vril ik enkele voorafgaande opmerkingen doen.Allereerst leg ik dèn nadruk erop, dat de volgende artikelen met opzet het vraagstuk stelle ...

De Reformatie
K. S.
2853 woorden
WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

II. De praktische arbeider in het geestehjk werk van zielen-leiden moet dus uit Schrift en belijdenis eerst het wezen van de zuivere mystiek leeren zien, omdat hij dan pas de karikatuur ervan onderscheiden kan. Eerst als men de echte munt kent, is het mogelijk, de ...

De Reformatie
K. S.
4394 woorden
WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

WARE EN VALSCHE „MYSTIEK” IN DE ZIELSZORG.

III. Kog in een vierde opzicht moet de boven aangeduide verhouding tusschen object en subject, d.w.z. (op dit gebied), tusschen Gods voorwerpelijke genadegiften en onze onderwerpelijke beleving, aanvaarding, genieting of huiverende „verwerljing" daarvan, ter spraic ...

De Reformatie
K. S.
2776 woorden
van 1589