ASSEN EM STELLENBOSCH.
Wat 61-op het oogenblik in Stellenbosch plaats grijpt, heeft een 'beteekenis, welke ver de grenzen van ae Ned. 'Geref. Kerken' in Zuid-Afrika overschrijdt.Het heeft beteekenis voor do Gereformeerde Kerken over heel de wereld.De vergelijking met Assen dringt zich als vanzelf op. ...
SHRISTUS, DE DOORBRAAK VAN DEN VICIEUZEN CIRKEL.
('Advent).Het is een winst, waarvoor wij God wel innig dankbaar mogen zijn, dat "de gereformeerde theologie in later tijd al meer zich hezig heeft leeren houden met de kosmische heteekenis van .Jezus Christus. Hij werd veel meer 'dan een scliuldverzoenor, die een zeker getal van individuen ...
HET JAAR 1929.
II. (Slot.) Maalste onze binnenlandsclie politiële geen indruli: van kracht, naar buiten sloegen we door de Curacaosche kwestie een slap figuur.Heel onze koloniale politiek daarnaar te beoordeelen is als hoogst onbillijk te veroordeelen.Maar de wereld ...
RELIGIE EN KUNST.
II. Religie en kunst zijn van den aanvang harer ontwikkeling af zóó nauvir met elkander verbonden geweest, dat er voorloopig van een begrenzing haxer apart© terreinen geen sprake wa's. De opgravingen toonen duidelijk, hoe de oude volken allerwege religieuze motieve ...
HET JAAR 1929.
I. Toekomst!Indien „De Maasbode" gelijk had, zouden wij dit woord voortaan weigeren te gebruiken.Dit blad schrijft in een hoofdartikel: „Alleen reeds in den klank van het Nederlandsche woord beluisteren wij een menschelijke aanrnatiging. Het Fransche ...
Het bevel.
Zoo begiiit Jezus Zijn prediking... „bekeert U" en... „volgt Mij na".Zoo keameo. wij onzen Heiland uit den Bijbel. Hij begint met het bevel.Mea spreekt in onze dagen meermalen over het wezeia van de religie; men handelt over de vraag, wat Jezus eigenlijk beteekent voor ons leven. De ...
Het Leerhoek.
V. Het Leerboek heeft cén bepaalde dogmatiek tot leiddraad gekozen.En nu hebben wij geen bezwaar tegen de bedoelde dogmatiek, maar wel daar tegen, dat, kwam^ dit Leerboek bij onze kerken in algemeen gebruik, andere dogmatische arbeid min of meer het stempel ...
RELIGIE EN KUNST.
I. In den loop der eeuwen is over de verhouding vaxL religie en kunst zeer verschillend gedacht. Ieder dezer twee grootmachten op het gebied van het geestesleven wordt op zichzelve reeds zeer onderscheiden beoordeeld, maar ook in haar onderlinge verhouding is er ee ...
RELIGIE EN:KUNST.
III. In het vorig artikel wees ik er op, hoe velen de_kunst in de plaats der religie hebben geschoven. In Dnitschland is de groote woordvoerder hiervoor geweest David Strausz. Onomwonden heeft hij het uitgesproken, dat het Christendom naar zijn innerlijkste wezen d ...
RELIGIE EN KUNST.
IV. Het valt niet te ontkennen, dat er van Icuastkennis en kunst-waardeering bij liet gros der menschen weinig valt te bespeuren. Vernietigend is het oordeel, dat Gerard Bromi) over den kunstzin der Hollanders velt.Onder meer schrijft hij deze rake typeering ...