GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 35

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 35

37 23)Conf. Bélgica. Art. 14: praeclara illa omnia d o n a quae a Deo acceperat, amisit.24)v. Mastricht. a. w. I X § 33.25)Institutionis II, II, 12. A c illa quideni vulgaris sententia, quam sumpserunt exAugustino, mihi placet, naturalia dona fuisse corru ...

Inaugurele redes
W. Geesink
525 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 43

Barthianisme en katholicisme - pagina 43

57)Barth, Dogmatik 1940, pag. 41.58) Idem, pag. 194. 59) Zoo hangt dit vraagstuk voor Barth ten nauwste samen met dat van de beteekenis van de natuur en de geschiedenh voor het "kennen" van den wil Gods. Het probleem kwam reeds ter sprake in de beantwoording van de aan Barth in Utre ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
523 woorden
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 4

Het afbeelden in de wiskunde - pagina 4

3O p grond van de gegeven voorbeelden meent men d a t in de definitie van afbeeldeniets moet wordenmisschien, opgenomenomtrent de wijze, w a a r o p de elementen a a n elkaar worden t o e g e ­ voegd. Met een p u n t op a a r d e c o r r e s p o n d e e r d e één punt ...

Inaugurele redes
G.H.A. Grosheide
522 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

36worden, dan zijt G i j daarvan zelf de oorzaak door de vriendelijkheid, waarmede G i j mij steeds zijt tegemoet g e k o m e n ; eene vriendelijkheid die mij ook nu moed geeft, o m den nauweren omgangmet U niet slechts niet te vreezen, maar veeleer metblijde verwachting tege ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
521 woorden
Leemten in de wet - pagina 29

Leemten in de wet - pagina 29

31 mee is niets gezegd over de kennistheoretische zijde van ons vraagstuk. Daartoe is noodig te wijzen op een staat van zaken, die van den rechter eischt deze en niet andere psychische factoren te doen gelden, m. a. w. er dient te worden gewezen op het kennistheoretisch fundament, op het „quid ju ...

Inaugurele redes
W. Zevenbergen
521 woorden
Berekening of constructie - pagina 12

Berekening of constructie - pagina 12

10woordigers van de paedagogische wetenschap. Zij komen alle met de pretenties van h et naturalisme. Het naturalisme toch wil de wetenschap bij uitstek zijn. De natuur is de eenige groote werkelijkheid , en dus is de natuurwetenschap uitsluitend de wetenschap en is de weg tot de waarheid a ...

Inaugurele redes
J. Waterink
521 woorden
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 45

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 45

46 bestimmt durch die kritischen und die systematischen Anschauungen, die der Exeget an seinen Text heranbringt." C. R. Gregory, E i n l e i t u n g i n d a s N e u e T e s t a m e n t , (1909), bl. 1: „Bei die Einleitung ob in das Alte oder in das Neue Testament, „pflegt man grosses Gewicht auf ...

Inaugurele redes
F.W. Grosheide
519 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 32

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 32

31 vroeg, dat gelooven was: aanvaarden en dat er voor 'n Christen meer aan te nemen viel dan alleen waarheid. Nu kon men loochenen eenig waarheidsmoment in deze "schatten van Christus" aan te treffen, maar dat treft men niet aan op de lijn die naar de Reformatie voert. Wel echter de veronachtzami ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
519 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 41

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 41

40 het laatste behoort ook wat hij weet omtrent zich zelf: het is dus geheel het object der waarneming, innerlijk en uiterlijk samen. Dat object is - op dit voorstellingsstandpunt volkomen terecht - de ruimte, het zich richten op dit als oer-substantie gedachte object beschiedt met zoo algeheele ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
519 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21

22entnommen, m i t d e n w i s s e n s c h a f t l i c h e nGrundsätzenunseres P h y s i k e r s in k e i n e r s i c h t b a r e n V e r b i n d u n g stehen.In diesen Sätzen können w i r n u rGlaubensarti-k e l ! ! ) sehen, die z u seinem philosophische ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
518 woorden
van 205