GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 57

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 57

56 denkvormen te herleven: want er is maar één object, de natuur. 't Ding an sich wordt dan ook niet meer als bij Kan t pro memorie uitgetrokken ter herinnering aan de mogelijkheid van niet-ruimtelijk tijdelijke ordening der waarnemingsinhouden : het wordt tot begrip der grens van volkomen bepali ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
486 woorden
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 22

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 22

pondentie met W . SLUITER. Bij de neo-Latijnen vinden wij al even rijkgeschakeerden kring om Prof. FRANCIUS: Nederlanders en vreemden. De norsche OUDAEN schrijft bij den dood van den in pamfletten als ketterjager gedoodverwden Ds. BORSTIUS een zeer waardeerend gedicht, waarin hij zijn vriendelijk ...

Inaugurele redes
J. Wille
486 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem qu ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
485 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 26

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 26

25 zich en God gelijkwaardig aan de leer van het beeld Gods, in de Heilige Schrift nooit los gezien van het verbond van God met de menschheid. Van deze richting, tamelijk zuiver 42) vertegenwoordigd o.a. door 'n W i I I e m van A u ver g n e, verschilt in menig opzicht de Aristotelische, welke in ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
485 woorden
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 43

De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 43

aan den Bisschop en Scultetus van de Palts gevraagd had een concept van zulk een Generale Confessie op te stellen. Zoodra ze dit gedaan hadden en 't concept door de voornaamste leden der Synode was goed­ gekeurd, zou een copie gezonden worden naar den Koning van Engeland, die daarin naar welgeval ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
485 woorden
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 14

Het afbeelden in de wiskunde - pagina 14

13 of transformatiegroepen, welke aanleiding geven totmeetkundenbinnen de hoofdfiguur, w a a r i n ook boven uitgesloten e i g e n s c h a p ­ pen der deelfiguren een p l a a t s hebben. Natuurlijk is iedere e i g e n ­ schap, die invariant is voor de geheele g r o e p , tevens voor ...

Inaugurele redes
G.H.A. Grosheide
485 woorden
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 33

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 33

35 licet primum nostrum parentem Adamum in imaginem et similitudinem suam, Gen. I : 27. C u i sapientiam, dominium, iustitiam, liberum arbitrium, et darum sui ipsius notitiam dedit: adeo ut in tota hominis natura nulla potuerit notari imperfectie Niemeyer a. w. p. 342. 13)Confessio Belgica ...

Inaugurele redes
W. Geesink
484 woorden
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 44

De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 44

Synode te Dordt 1574 gehouden moest Taffijn echter mededeelen, dat hij over deze zaak aan Beza had geschreven, maar geen antwoord had gekregen. Daarom zullen ook wij, besloot de Synode, de Fransche Confessie niet onderteekenen (Rutgers, Acta der Nat. Synodes blz. 134). In de Christlicke und Schri ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
483 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 18

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 18

17tot stand, zonder eenige wijziging in het karakter der elementen. Niet hierin bestaat dus de kern van het nominalisme, dat het de realiteit der begrippen zou hebben geloochend. Het behoeft dit zelfs niet te doen ten opzichte van de algemeene begrippen noch van hun correlata in het object ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
482 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 19

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 19

20w e l mogelijk! V a n hun dogma toch der metempsychosemoetZELLER zelf bekennen: „Keine andere von den pythagoreischen L e h r e n ist bekannter, und keine lässt sich mit grösserer Sicherheit auf den Stifter der Schule zurückführen, als die L e h r e von der Seelenwanderung ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
481 woorden
van 205