Het afbeelden in de wiskunde - pagina 7
6eentweeduidige correspondentie als wij het projectiecentrum buiten de kegelsnede en de rechte kiezen. Voorts heeft men n a a s tdeniet-singuliere ook de singuliere collineaties. In de gelijkmachtigheid begriphebbenwij een uitbreiding vanheteven-gr ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 12
11 een fata morga na, een ijdele luchtspiegeling, ze mist alle aanwendingsmogelijkheid op de realiteit. Neen erger, de antinomieën waren niet verdwenen, hoezeer Kant ze ook met zijn kritische methode zocht te ontzenuwen. Ze kleefden het humanisme aan, in welke richting het er zich ook van zocht t ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 75
74 ongekend groot doel, waarbij alle tijdelijke idealen verbleeken : de geheele wereld te overtuigen, dat God de Heere, de Koning is van Hemel en aarde, de Koning ook van onze wetenschap.* * *Tot U dan, Heere mijn God, richt ik in deze ure mijn gebed. Om U te danken voor de wonderba ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 10
9oordeelen omdat de rede, als verstandelijke functie misbruikt, in beide stelsels haar grenzen overschreden had en haar bewijzen in het blauwe luchtruim bouwde 5). De mensch zelve bouwt met zijn verstandscategorieën en aanschouwingsvormen de natuur als een wetmatigen samenhang op. Maar imm ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 30
29 van het denken worden gehandhaafd. De analyse zal dus aan het licht moeten brengen, dat Kelsen's rechtssouvereiniteit inderdaad de vernietiging van het souverein karakter der rechtsorde beteekent. Niet het recht, maar de mathematische logica zal de ware souvereine blijken te zijn. Opnieuw zal ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 59
58 de ethische gemeenschapsgedachte in het rijk der ideeën wordt ingeburgerd, maakt de antinomie slechts nog onverdragelijker. Binder schrijft : "Es mag paradox klingen, aber jedenfalls setzt die Rechtsordnung schon in ihrer Idee nicht den idealen, sondern den wirklichen Menschen voraus und rechn ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 16
17 gepaard een sterke zin voor het pessimisme, of liever, een ger i n g achten van het gewone alledaagsche leven der stervelingen. „HERACLITUS" — zegt CLEMENS ALEXANDRINUS in zijne Stromateis )— „schijnt de geboorte45als hij z e g t : denals een ramp te beschouwen, ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 39
38 Uit deze antinomie moet de normatieve rechtsschool zich zoeken te redden. Zij doet het ten koste van een nieuwe antinomie in de logische grondslagen harer eigen methode. De geestelijke vader van de hier bedoelde schijn-oplossing is Kelsen's leerling Adolf Merkt. De grondstelling : Ieder positi ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 42
41 oordeelen, (de waarde is slechts object der "Bekenntnis", niet der "Erkenntnis"), maar ze zoeken in het geheele cultuurgebied slechts zuiver theoretisch de waarden op (staat, zedelijke vrijheid, recht; religie, etc.), die zich in de historische ontwikkeling verwerkelijken, zonder een wetenscha ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 47
46 nimmer te bewijzen hypothese van het primaat van de persoonlijkheidswaarde in het systeem der waarden. Kelsen, die het wetenschapsideaal liet primeeren, kon van uit dit standpunt het subjectieve recht niet redden 17). Wetenschappelijk kan geen rechter beslissen aan welke zijde het gelijk is. R ...