Omvang en invloed der Zuid-Nederlandsche immigratie van het laatste kwart der 16e eeuw - pagina 54
52OMVANG E N I N V L O E D D E R Z U I D - N E D . IMMIGRATIE.hebben meegewerkt om de vreemdelingen zulk een doorn in 't oog van die libertijnsche tegenpartij te doen zijn. Veel krach tiger heeft uiteraard de stand van zaken, die op het terrein der verhouding van kerk en overheid i ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 28
30 reformeerde zijde, dat als christelijk werd aangekondigd, schreef hij: „Eén opmerking zij mij echter geoorloofd. Men voere de antithese, die op politiek terrein al kwaad genoeg gedaan heeft, niet door. „Christelijk" is niet hetzelfde als „Gereformeerd." Er zijn ook andere dan Gereformeerde str ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16
15-malle beoordeeling der feiten te onthouden; de objective arstellung is eis eh ; elke beoordeeling zou geschieden naar at de historicus zelf voor zedelijk goed of kwaad hield, en --~ !t subjectieve element weer in de historie terugbrengen. Op storisch gebied mogen daarom alleen re ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 44
43 moet worden, dat is ook naar mijne overtmgmg "der Zweck der Universität". 131) Niet alsof ik daarom een oogenblik zou willen vergeten, dat die wetenschap voor U geen einddoel kan wezen, maar middel om straks met te rijker gaven toegerust, de Kerk van Christus te dienen. Het non scholae sed vit ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 37
42ik U, zoo breed als deze ure het toeliet, een beeld trachten te malen in groote trekken van die toekomst, die ons wacht en ik heb dat niet het minst gedaan met de bedoeling of het mij mocht gelukken in Uw hart iets te wekken van het zelfde gevoel, dat mij bij de overdenking dier dingen ...
De energetische Beschouwing der Levensverschijnselen - pagina 9
9staan met naar het bekende werk van B U S S E ) te verwijzen, waar de meest verschillende opvattingen van deze wisselwerking worden uiteengezet in overeenstemming met het aequivalentie-principe der eerste warmtewet. Deze uiteenzettingen gelden natuurlijk evenzeer, indien men de werking de ...
Marnix' Byencorf - pagina 50
48 telkens voelbaar: het scepticisme van den wereldwijze, het vuur van den hervormer. De vergelijking van L. S. en Bc. is ook overigens leerzaam. Het eene sober, beheerscht, voornaam, klassiek; ook den vorm ontleende E. aan de ouden, zooals hij zelf aanwijst p. 4, 5; het andere kleuriger, spontaa ...
Marnix' Byencorf - pagina 51
49samenknoopsels van ongerechtigheid: armoede? zij villen de stervenden; kuischheid? een "scortum" noemt hen haar beste klanten; kennis? zij gaan prat op hun domheid - S. Franciscus kende ook geen Latijn! - matigheid? de buik is hun god. Op den kansel balkend zijn ze komedianten, moppentap ...
Over het hoogste gezag - pagina 20
21 den acht, zal hij de ware vrijheid handhaven. Minacht hij het, dan zal hij b. v. bij de regeling van het schoolwezen kunnen zeggen: „wij zijn overtuigd dat het eerbiedig zwijgen over den leerstelligen godsdienst in geen geval het godsdienstig geloof der kinderen" aan het wankelen zal brengen, ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29
28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...