Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 33
32 In de tweede plaats onderscheidt hij niet alleen de openbaring van den Schepper en den Verlosser, maar in de eerste weer die uit het werkstuk en uit de algemeene leer der Schriftuur 57). Aan de woordopenbaring in de laatste ons meegedeeld beantwoordt het geloof, dat alle supranatureel karakter ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31
32in kennis der r e a l i a ,1 3 4) laat ontaarden, maar o o g kreeg voorden dieperen ondergrond, dat men in 't algemeen niet meer de wetenschap in het begrip laat opgaan, niet meer onwetenschappelijk noemt wat aan alle wetenschapvoorafgaat.E d o c h , vo ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 30
't Uitvoerigst, maar op zijn bekende oncritische manier, handelde hierover nog SCHOTEL in Tilburgsche Avondstonden (1850). G . BROM, Vondels Bekering 5 0 , Aantt. X X X V — V I ; 70, 78, X X X I X , n . 9 0 . O o k B . bevreemdde het, dat zijn held, een uitzondering makend met zijn gewijde spelen ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 39
38 Maar als gezegd: men onderscheide het goede van het kwade element. Wie dat niet doet keert met Be z a en Mei anc h ton tot A ris t ot e les terug en miskent de waarde van het nieuwere wetenschapsbegrip, dat niet alleen de Aristotelische teleologie maar ook het dualisme van P I a t 0, eerst doo ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 44
43 velden en vat dan ook het staven van het samengestelde begrip door meer enkelvoudige in een bepaald veld - dat der arithmetiek - op als de aanvankelijke verwerkelijking van z'n ideaal. Waar hij niet verder kan, schrijft hij dit toe aan de menschelijke beperktheid: voor God zijn ook de toevalli ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 58
57taak uitvoerden. 'n Taak nu wordt opgedragen: aanvaarding is noodzakelijk en een opvatting daarvan al evenzeer, maar toch niet minder 'n opdracht en deze berust op het gezag van tot opdracht-verstrekken bevoegden. 'n Norm is echter geen opdracht, maar een maatstaf, en of iets waarde heef ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 31
over dit plan geschreven; hij noodigde hem uit naar Londen te komen en in eigen persoon met zijn raad hem te dienen. De toon van den brief toont echter, dat Melanchthon hierin weinig zin had en dat zal ook wel de oorzaak geweest zijn, dat Cranmer het plan destijds rusten liet. De brief van Cranme ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 40
39 gezichtsveld der mechanica stonden nog allerminst vast. Want evenzeer als het b.v. in een G a I i I e ï valt te prijzen, dat hij krachtens de afpaling van z'n studieterrein enkele zintuigelijke qualiteiten daarbuiten sloot, valt het in hem te laken, dat hij daarbij niet radicaler te werk ging. ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 29
komen in de ecclesia universalis. Ik mag er daarom wel op wijzen, hoe Dr A. Kuyper in zijn Tractaat der Reformatie blz. 77 tegen die opvatting is opgekomen en gezegd heeft, dat „een Kerk niet op zich zelve mag blijven staan, daar zij niet de Kerke Christi is, maar slechts eene openbaring van de K ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 38
37immers de oude metaphysica en de vakwetenschappen elkander vaarwel. Het is de vakwetenschap te doen om de bepaling der relaties tusschen momenten en deze bepaling schrijdt binnen een gezichtsveld voort: er is een proces dat met het oog op het resultaat dat bereikt wordt begripsvorming ka ...