Barthianisme en katholicisme - pagina 49
alleen aanvaardbaar de "analogia fidei". Vgl. Barth's afwijzing van de analogie-leer bij Quenstedt, Dogmatik, 1940, pag. 267-275 en zijn bereidheid om zijn felle kritiek op de Roomsche analogia entis in te houden, indien de interpretatie van Söhngen de juiste zou zijn (D 1940, pag. 89 VVo en Paul ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 94
93 Zie Allgemeine Staatslehre S. 60 fig. t.a.p. S. 52. Deze theorie der Stufenbau des Rechtes heeft Prof. Merkl het eerst ontwikkeld in zijn beide studies: Das Recht im Lichte seinen Anwendung (Deutsche Richterzeitung 1917) en Das doppelte Rechtsanlitz (Jür. Blätter, Wien 1918) en breeder uitgewe ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 96
95 de humanistische wetsidee, die de souvereiniteit in eigen kring door haar continuïteitspostulaat op alle kritieke punten heeft doorbroken. 22) Hierop wijst ook Sander in zijn strijdschrift tegen de normatieve rechtsschool: Kelsen's Rechtslehre (1923) S. 96: "Zunächst sei bemerkt, dasz die math ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 86
85 Zeer belangrijk zijn in dit opzicht de onderzoekingen der moderne Amerikaansche en Britsche sociologen Ross: The Principles of Sociology (New Vork 1921) en William Mc.DougaIl, voorheen pr.ivaat-docent in de psy.chol~gi.e te Oxford, thans hoogleeraar in de psycholog.le aan de Harvard Unt,:er~lt ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 109
108 zondigd, dan heeft men een uiterst-gemakkelijk spel. A priori - ook zonder een gedetailleerd onderzoek naar de antirevolutionaire theorieën - kan men weten, dat over de geheele linie deze theorieën met de kritisch-humanistische "isoleering" van het "zijn" tegenover het "zoo behooren" in tegen ...
De energetische Beschouwing der Levensverschijnselen - pagina 23
23 24. D R I E S C H H . The Problem of individuality London 1914. 25. Ook M A R É S meent, dat de wet van het behoud der energie een denknoodzakelijkheid is en het directe bewijs aan het dierenlichaam overbodig (Arch. internat, de Physiol, 1901 I. p. 440). In zijn voordracht „Ueber die Wechselwi ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57
59 ) De Orphei Epimenidis Pherecydis theogoniis quaestiones criticae. Scripsit O T T O K E R N . Berolini. Stricker. M D C C C L X X X V I I I . ) J . F R E U D E N T H A L . Über die Theologie des Xenophanes. Breslau, 1886. V g l . L O R T Z I N G , O. 1. pagg. 166, 243 sqq.; M A A S S , Orpheus ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 88
87 Zie ook Ehrlich: Die Erforschung des lebenden Rechts (Schmoller's jahrbücher 1911; Ein Institut für lebendes Recht (Verhandlungen des 31 Deutschen juristen Tages, 11). Klein schreef: Die psychischen QueUen des Rechtsgehorsams und der Rechtsgeltung (1912). Or. A. Sturm, Die psychologischen Grun ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 100
99 continuïteit tusschen staats- en volkenrecht, de elimineering van het subjectieve recht, de opheffing van het onderscheid tusschen publiek en privaat recht etc. etc. ! Inderdaad voor hem, die de diepere eenheid in alle openbaringen der humanistische wetsidee niet gezien heeft, een verbazingwek ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 110
109 9) Op geen enkel gebied zal de opvatting der souvereiniteit in eigen kring het wetenschappelijk denken belemmeren, veeleer het stimuleeren, om binnen zijn goddelijke grenzen tot het uiterste den Gegenstand binnen den logos te begrijpen. Ook weet deze opvatting niets van een voor onze kennis " ...