Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62
04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem qu ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 62
63 „ééne beteekenis, komt op eene bepaalde plaats slechts in één „zin voor. Maar vele woorden kunnen in een zeer verschillend „verband, in een zeer verschillenden samenhang, geplaatst worden. „Daarnaar wijzigt zich dan menigmaal de beteekenis, d. i . de „zin, waarin zij voorkomen. Zegt men van ee ...
Koning Willem I als verlicht despoot - pagina 62
61 noeming zou zeker slechts ten àeele aan haar doel beantwoorden, zoo hier geen studenten in de Nederlandsche Letteren kwamen. Doch laat ons hopen , dat de moedgevende geruchten, die te dezen rondwaren, juist blijken. Ik zal mij, in samenwerking met Or Van Schelven en mijn vriend Wille, naar de ...
Marnix' Byencorf - pagina 62
60Calvijn's tractaat vertaald uitgaf, nam in kantteekeningen al die aanvullingen uit den Be. over; zonder dien te noemen. Stellig heeft M. ontleend aan Calvijn, mogelijk uit de Lat. vertaling van het Traicté door Gallasius, 1548; een bijvoegsel daar over den naam Longinus vindt men ongevee ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 62
61Maar ten slotte bederft de verbinding van voorstelling en begrip weer alles: denken moge dan iets anders zijn dan oordeelen, de gelijkstelling van kennen en oordeelen blijft, evenals die van het ding in den Aristotelischen zin van het woord als het steeds aan een wezen verbonden waarnemi ...
Omvang en invloed der Zuid-Nederlandsche immigratie van het laatste kwart der 16e eeuw - pagina 62
60OMVANG E N I N V L O E D DER Z U I D - N E D . IMMIGRATIE.de wereld is. Hoe kon het dan anders of de gedachte geroepen te worden — naar de mate mijner krachten — aan den arbeid daartoe mee te gaan werken, moest van meetaf zeer bijzonder tot mij spreken en bij het nemen mijner deci ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 62
61levens- en wereldbeschouwing in antinomieën verwikkeld, die nog duldeloozer waren, dan die welke in den humanistischen grondslag zelve verscholen lagen, wat erger was - het christelijk element werd door het humanisme overwoekerd en verstikt, gelijk de Aufklärungstijd als een blijvende wa ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 62
66 Woord, hebben wij ook de overtuiging, dat wij niet van de waarheid ons verwijderen, maar haar altijd dichter naderen zullen. Want alles is het eigendom der gemeente. Hetzij Paulus, Apollos of Cephas, hetzij de wereld, hetzij leven, hetzij dood, hetzij tegenwoordige, hetzij toekomende dingen, z ...
De klassieke school in de economie - pagina 61
62 eJoseph Chailley, Parijs, 2 druk, 1900, deel II, blzz. 889—900. Ook leze men Wilhelm Dilthey, Einleitung in die Geisteswissenschaften, Leipzig, 1883, deel I, blz. 80 en vlgg. Hij bestrijdt ten stelligste, dat sociologie eene wetenschap is. Ook Marshall en Nicholson geven behartigenswaar ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61
63de door G O M P E R Z , O. 1. pag. 69, vermelde overeenstemming tusschen deze plaatjes en orphische versregels, die we tot nu toe slechts uit de aanhaling bij P R O C L U S kenden. Over den inhoud dezer plaatjes handelen min of meer uitvoerig D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 85 sqq.; G ...