Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 9
8 door den enkelen mensch. Zelfs Die I s ontging in z'n Vorsokratiker nog het verschil van À,ó'Y0t; en €?I'"oq en toch ligt juist hier de kern der Heraclitische taalphilosophie 3). De logos is bij hem immers de gesproken volzin, de rede, het betoog, die de afzonderlijke woorden, momenten en tegen ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 9
12Alle aard^ch gezag is als de gasdamp, in den luchtballonverzameld, die straks het scheepken wel verre aan de aarde kan ontvoe ren, maar zonder den reiziger te herscheppen tot een wezen, dat van nature in de wolken w o o n t ; welke damp ook, daar de levensbron is afgebond ...
Wijdingsrede bij de opening der Vrije Universiteit op gereformeerden grondslag - pagina 9
11 Israel zou kunnen vergeten, dat een bet re k kei ij k ze lfstandig bestaan voor hen uiet genoeg was, vergeten, dat het met de heerschappij, ook zijn recht van bestaanheeft verloren j vergeten, dat het oogenblik komende was, waarin Hebreër, Kanaäniet en Phili tijn zelfs nietlanger afzo n d:e di ...
Over het hoogste gezag - pagina 9
10 gedachte van eigen vinding; maar liefde voor, persoonlijke toewijding aan dien God komt in die voorstelling niet te pas. Is de menschelijke rede het hoogste gezag, dan is er ook geen hoogere wet dan de menschelijke Voor den mensch buigt men; niet voor God. Van geweten, anders dan in den zin va ...
Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 9
er zoo aanmerkelijk groot, dat het soms het honderdtal over trof a). Harderwijk had hare voedsterlingen van het kwartier (tetrarchiae Velavicae alumni), en richtte het zoogenaamde huis in tot eene plaats der zamenwoning studenten, «alwaer, in gomeinschap vanvoorFraterbehoef ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 9
11 Deze justitia heet echter voor den jurist onverschillig, r), Daarmede heeft hij niets te maken. Toch licht de schrij ver op eene andere plaats 2) een tip van den sluier op om te doen zien wat de verborgen drijfveer van den staat zijn moet. Dezelfde aequitas of justitia, die zich als onverschi ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 9
11 lijdenisookopdit stuk te bewijzen uit de S c h r i f t o f uit dege-schiedenis v a n d i t leerstuk aan te t o o n e n , t o c h is eisch v a n ons onderw e r p o o k bij dat belijden i n m i n d e r z u i v e r e n v o r m s t i l testaan.S l a ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 9
8l Iband in onze dagen principi~el geloochend wordt, daar ga ik u eerst op het breede veld van de Prinzipienlehre der historie bewijzen, welken invloed het beginsel, dat de historieschrijver belijdt, op zijn opvatting der historie uitoefenen moet; om daarna in de tweede plaats u aan ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 9
13Deze ontwikkelingsgang der moderne wetenschap is de oorzaak van het pijnlijk conflict, dat thans allerwege tusschen Christendom en cultuur, tusschen godsdienst en godgeleerdheid, tusschen leven en kennis, tusschen zijn en bewustzijn, tusschen volk en geleerden, tusschen kerk en school wo ...