GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 29

De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 29

31 »anstaltliches Gepräge« werd opgedrukt, de zelfregeering der tot het Romeinsche rijk behoorende gemeenten over­ ging in een aan voogdij verwante regeering van keizerlijke ambtenaren. Zoo konden in het Romeinsche publiekrecht in den heidenschen tijd geene met subjectieve rechten voorziene ver­ ...

Inaugurele redes
W.H. de Savornin Lohman Azn.
300 woorden
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 29

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 29

3i wat i k — zij het met i n n i g e d a n k b a a r h e i d h i e r gezegd — v a n u w nobelvriendenhart,u w rijkgenadelevenen u w massieve weten-schap tot dusver m o c h t genieten, l i g t mij w a a r b o r g v o o r de t o e k o m s t . WeledeleHeeren ...

Inaugurele redes
W. Geesink
910 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29

28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
351 woorden
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 29

Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 29

33 haar leven te rekken, den godsdienst als psychologisch en historisch verschijnsel tot voorwerp van onderzoek kiezen, maar daarmede ook aan het Christendom het absoluut karakter ontzeggen, waarmede het in de wereld en tegenover iederen mensch optreedt. Als het geloof geen kennis meer is, maar e ...

Inaugurele redes
H. Bavinck
279 woorden
Het object der ambtelijke vakken - pagina 29

Het object der ambtelijke vakken - pagina 29

34elementen geteekend, die tot een eigen groep van Theologische studiën aanleiding geven. Dus naast de Sacra Scriptura, de Ecclesia en het Dogma, als Diaconia te coördineeren, waarom hij principieel voor onze vakken den naam van Diaconiologische groep verkoos. Het ambt zelf het object, nie ...

Inaugurele redes
P. Biesterveld
263 woorden
De klassieke school in de economie - pagina 29

De klassieke school in de economie - pagina 29

29 wordt dit ten stelligste betwist. Met loffelijken ijver is een aantal plaatsen ) bijeenverzameld, om u te overtuigen dat Smith, Say, Malthus, Ricardo zelfs, in hunne werken van het bontgeschakeerde leven spreken, en gewagen van het verschil tusschen de menschen onderling, van de uiteenloopende ...

Inaugurele redes
P.A. Diepenhorst
281 woorden
Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 29

Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 29

27 ook in deze gevallen zal de verzekeraar met dezen opzet bekend zijn. Indien men de juistheid hiervan erkent, zal men het argument, dat de overeenkomst van levensverzekering toch eigenlijk als wederkeerige overeenkomst gedacht wordt, gereedelijk kunnen laten varen. Misschien is dit eenmaal zoo ...

Inaugurele redes
J. Oranje
297 woorden
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 30

De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 30

tusschen een individualisme, dat allen band heeft afgeworpen en een socialisme, dat voor het individueele in den mensen geen ruimte meer heeft en slechts de brute massa nog kent. Zelfs al ware dit zoo, dan nog zou dat onze roeping, om een oplossing voor die problemen te zoeken, onaangetast doen b ...

Inaugurele redes
A. Anema
320 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

31 rationalistische school is genegeerd en miskend, eensdeels door een absoluut verwaarloozen het G r i e k s c h evan de philosophische zijde vanvolksleven, en door de philologie in kritiek telaten opgaan, anderdeels door een eenzijdig op den v o o r g r o n d schuiven v a n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
452 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 30

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 30

31 zijn heele en halve sikkelen, terwijl in den Perzischen tijd de sikkel in drieën werd gedeeld. Zie Neh. 10:33 (St. Vert. vers 32). 36) Het komt hiervoornamelijk aan op de quaestie, welkeaera bedoeld is met de bovenvermelde aanduidingen2Vienz. Plaatst men de sikkelen ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
354 woorden
van 205