Berekening of constructie - pagina 20
18 ban van mechanisme en materialisme, waarin alle positivistische richtingen gevangen liggen. Ook al spreekt men van de idee der gemeenschap, die de opvoeding moet beheerschen, dan hebben we toch in die idee niet een eeuwige, het leven beheerschende waarheid, maar slechts een tijdelijk ervaarbaa ...
Berekening of constructie - pagina 29
27 arbeid gedurig gebracht werd voor den troon der genade door hen, die onze christelijke wetenschap, onze scholen en onze Universiteit liefhebben, dan zou ik zeker mijn ambt niet hebben durven aanvaarden. Maar nu dit wèl zoo is, zie ik ook de schoonheid van den arbeid , die voor mij ligt, en waa ...
Berekening of constructie - pagina 5
BEREKENING OF CONSTRUCTIE.REDE GEHOUDEN BIJ DE AANVAARDING VAN HET AMBT VAN BUITENGE~ WOON HOOGLEERAARIN DEFACUL~ TEITEN DER LETTEREN EN WIJSBE~ GEERTE EN DER THEOLOGIE AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM OP VRIJDAG 8 OCTOBER 1926 DOOR DR. J. WATERINK.G EBR. ZOMER &. K EU NI ...
Berekening of constructie - pagina 21
I9waarop het paedagogisch systeem, dat de oplossing van het conflict zegt te brengen, werd gebouwd. 1) De vraag is nu, op welke wijze men zijn taak vervulde. Reeds deden we opmerken, dat, in aansluiting aan de beschouwingen van D i I t h e y en Sim meI eenerzijds en van de phaenomenologie ...
Berekening of constructie - pagina 30
tengewoon Hoogleeraar in de Theologische Faculteit, nam de eenige hinderpaal, welke anders misschien voor het aannemen van mijn benoeming zou hebben bestaan, weg. Nu behoeven immers niet losgemaakt te wOorden de ambtelijke banden, welke mij bonden aan de Gereformeerde Kerken. God geve mij Zijne g ...
Berekening of constructie - pagina 7
HOOGEERZAME HEEREN DIRECTEUREN ONZER VEREENIGING, HOOGACHTBARE HEERE GESCHOOL ,CURATORENDEZER HOO -HOOGGELEERDE HEEREN HOOGLEERAREN, HOOGWAARDE HEER EN LEDEN V AN DE COMMISSIE VAN UITVOERING VAN HET GEREFORMEERD SCHOOL VERBAND, ZEERGELEERDE HEERE DOCTOREN DE E WETENSCHAPPEN, ...
Berekening of constructie - pagina 22
20zijn een volledige critiek te geven op dit stelsel ; we spreken er b.v. niet van , dat bij een opvatting als deze, het vinden van de normen uiterst bezwaarlijk, zoo niet geheel onmogelijk is. ') D e vraag die ons thans bezighoudt is deze: heeft men op de wijze van Co h n of L i t t inder ...
Berekening of constructie - pagina 8
6 hedendaagsche paedagogiek is, dat zij zich geheel tot de samenleving leerde wenden. Grooter wordt de verwarring nog . wanneer we letten op de verhouding van opvoedkunde en filosofie. Er is geen paedagogiek die niet staat onder den invloed eener bepaalde wijsbegeerte; ook al zullen we dan bij so ...