Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 78
77 157) E. P r z yw a raS. J., (München), Thomas oder Hegel, Zum Sinn der "Wende zum Objekt", Logos XV, 1926, pg. 1-20. 158) Or. A. K u Yper, Encyclopaedie der Heilige Godgeleerdheid, 11, Algemeen deel,2 Kampen, J. H. Kok, 1909, pg. 97-132. 159) Or. A. K u Yper, Souvereiniteit in eigen kring. Red ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 2
LOGOS EN RATIO•WETENSCHAPPELIJK SECRETARIAAT Stichting Bijzondere Leerstoelen voor Calvinistische Wijsbegeerte ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 4
LOGOSENRATIOBEIDER VERHOUDING IN DE GESCHIEDENIS DER WESTERSCHE KENTHEORIEREDE GEHOUDEN BIJ DE AANVAARDING VAN HET HOOG~ LEERAARSAMBT IN DE FACULTEIT DER LETTEREN EN WIJSBEGEERTE AAN DE VRIJE- UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM OP DINSDAG 26 OCTOBER 1926DOOROr D. ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 6
Hoogeerzame Heeren Directeuren onzer Vereeniging, Hoogachtbare Heeren Curatoren dezer Hoogeschool, Hooggeleerde Heeren Hoogleeraren, Zeergeleerde Heeren Doctoren in de wetenschap, Weleerwaarde Heeren Bedienaren des Woords, Dames en H eeren Studenten, En voorts gij allen, die opkwaamt om deze plec ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 8
7 geen sprake is - met den kring van Hom e rus de heerschappij van het noodlot aanvaardt, moet wel de hoofdgrens trekken tusschen dit ondoorgrondelijke en het daardoor beheerschte: onder het laatste vallen dan zoowel goden als menschen. Zulk 'n episch dualisme is uiteraard in z'n leer aangaande G ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 7
6 philosophie die vervreemd raakt van iedere bezinning op wetenschappelijke vraagstukken, bf ze verloopt in een logicistische eenzijdigheid, die de beteekenis der wetenschap overdrijft en elke tocht buiten de Herculeszuilen van het formalistische vaarwater verbiedt. De antipathie tegen het tweede ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 9
8 door den enkelen mensch. Zelfs Die I s ontging in z'n Vorsokratiker nog het verschil van À,ó'Y0t; en €?I'"oq en toch ligt juist hier de kern der Heraclitische taalphilosophie 3). De logos is bij hem immers de gesproken volzin, de rede, het betoog, die de afzonderlijke woorden, momenten en tegen ...