Barthianisme en katholicisme - pagina 31
lijke prediking, die ervoor gebruikt worden om kerk en wereld te verzekeren, "dasz endlich und zuletzt in die Mitte genommen zwischen das Gericht und die Gnade des Wartes Gottes, in der Gestalt des Christlichen Menschen, doch auch der Mensch als solcher ein anderer, nämlich ein für Gott bereiter ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 22
in te brengen, ligt volgens Barth hierin, dat een fatale "Spaltung" optreedt in het Godsbegrip. Want wel wordt in de Vaticaansche definitie van den kenbaren God gesproken als van "Dominus noster" , maar dit heeft geen verdere consequenties. Het gaat in de natuurlijke theologie om de kennis van Go ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 9
subjectivisme viel te ontgaan. Maar - de strijd rondom Schleiermacher werd hierdoor voor een belangrijk gedeelte bepaald men zag in Barths strijd tegen het subjectivisme een houding, die niet genoegzaam recht liet wedervaren aan de beteekenis van het subject, aan de menschelijke subjectiviteit in ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 23
Mächte, Gestalten und Wahrheiten als Gottes Offenbarung anerkennen" 58). Deze verklaring is volgens Barth het eerste document "einer bekenntnismäszigen Auseinandersetzung der evangelischen Kirche mit dem Problem der natürlichen Theologie" . Hieruit blijkt wel heel duidelijk, in welke richting het ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 10
deerd zien, doch omgekeerd voor de zekerheid omtrent onszelf het fundament ging aanwijzen in de zekerheid omtrent God 6). Zeker, ook Kurt Leese had in een scherp requisitoir aan de theologische stroomingen de vraag voorgelegd, of ze wel terecht meenden weerstand te kunnen bieden tegen de conseque ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 11
Deze gevaren zag men vooral belichaamd in het Roomsche autoriteitsbeginsel, waaraan alle subjectiviteit ondergeschikt gemaakt zou worden en in verband met Barth's sterken nadruk op de autoriteit, waaronder de mensch zich had te buigen, meende men, dat de mogelijkheid allerminst uitgesloten moest ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 32
mensch, die in zijn eigen positiviteit meende te kunnen "staan". Het is een kritiek op de bourgeoisie in de kerk en het is waarlijk niet een constructie, wanneer we hier zeggen: het gaat in het probleem der natuurlijke theologie tenslotte om een dialectisch geïnterpreteerden Kohlbrugge en Dostoje ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 24
zullen laten rusten Barths bespreking van de vraag of niet het feitelijk bestaan der natuurlijke theologie alle bestrijding zinloos maakt 62), of de natuurlijke theologie niet paedagogisch noodzakelijk is om het gesprek gaande te houden met den mensch, die nog buiten het evangelie staat 63) . We ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 12
Barth al spoedig komen tot een "theologie des geloofs", zij het dan ook anders dan bij Althaus. Toch is het bij den toen nog onontwikkelden stand van zaken en in het nog tastend voortgaan der dialectische theologie heel goed te verklaren, dat "Zwischen den Zeiten" de artikelen van Peters on publi ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 13
als een rein-product van de farizeeuwsche geesteshouding aanwees, was toch zeker een element, dat niet mocht worden verwaarloosd bij de analyse van zijn relaties tot het Katholicisme 19). Zeker, er komt dan in die kerkbeschouwing allengs verandering. Barth gaat anders en positiever spreken over d ...