GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

192 resultaten
Filteren
van 20
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome
1910-10-20
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 141

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 141

131 hinein kommen sein; das werdenmirzeugen allemeineKlostergesellen, die mich gekennet haben" (E. A. 31, 273). Luther's leermeester Nathin prees Luther dan ook in andere kloosters als een tweeden Paulus aan, en een Roomsche monnik, die Luther in't klooster gekend had, roemde later nog Luther's v ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
398 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 142

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 142

m gröszere Dinge''. Vóór 1515, toen Luther nog goed Roomsch was, was er dan ook van deze „Gewissenskampfe" geen sprake; eerst na Luther's afval van de Roomsche Kerk, toen hij aan allerlei zonden zich overgaf, kwamen ze voor, doch toen waren ze geen „Skrupel", maar „sehr begründete Reaktionen sein ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
357 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 143

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 143

133 hem van minder beteekenis worden geacht. Zoo zegt hij bijv. in een preek van 1512, dat „vigiliae, labores reliquaque stiidia corporalis exercitationis" voldoende waren, om de illecebras carnis" te overwinnen, maar dat dit middel niet hielp tegen geestelijke zonden als „ira, invidia, superbia ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
377 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 144

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 144

134"7) Luther wijst er in zijn Commentaar bij Rom. 4, 7 op, dat de eigenlijke werkende kracht der zonde in deze concupiscentia schuilt en dat de peccata actualia niets dan haar opera of fructus zijn (FICKER, t. a. p. I, 2, p. 107). 08) Volgens de gangbare opinie onder de Scholastieken was ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
410 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 145

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 145

135 erfzonde, d. w. z. datgene, wat haar eigenlijk tot zonde maakt (de reatus). Zoo is de begeerlijkheid „ein aus der Sünde stammendes, nach Gottes ursprünglicher Gnadenordnung nicht sein sollendes, und in sofern Gott miszfalliges Uebel", zooals HhiNRiCH, t. a. p. VI, 791 het uitdrukt. Maar trots ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
417 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 146

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 146

136 de tegenstelling duidelijk te maken met het door Luther ingenomen standpunt. "'J) Volkomen terecht heeft BRAÜN, Die Bedeutung der Concupiscenz p. 41. noot 1, opgemerkt, dat in deze opvatting van Luther, dat de concupiscentia niet een defectus naturalis, maar zonde is, en wel het malum radical ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
383 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 147

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 147

137 ons wonen en werken blijft, en dat hare aanvechtingen tot zonde alleen met behulp van Gods genade overwonnen kunnen worden, zal ook de Roomsche Theologie dit toegeven. Maar wel heeft Luther — en zijn eigen getuigenis kan hier wel het best beslissen — er steeds op gewezen, dat de tegenstelling ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
417 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 148

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 148

138 nalem detrahas, neque magis ignorantia, et infirmitate laborat, quam esset et laboraret in purls naturalibus condita", amrss.^ratoelll, 5,12. Hier, „in der Auffassung der E r b s ü n d e trennten sich die Wege Luthers und seiner zeitgenössischen Theologie", gelijk Braun terecht zegt, t. a. p. ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
400 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 149

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 149

139 dat de doop de erfzonde geheel wegneemt: „Que cum ita sint, aut ego nunquam intellexi, aut non bene satis de peccato et gratia theologi scolastici sunt locuti; qui originale totum auferri somniant." In den doop wordt wel de vergeving der zonden ons geschonken, maar de zonde zelf niet geheel w ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
417 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 150

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 150

140 (W. A. 3, 289). Van een expulsio originaiis peccati door den doop is dus geen sprake, ook niet door de „fides et gratia, quibus iustificamur," want de zonde, waarin we ontvangen zijn, blijft altijd in ons. Van meer belang is de vraag, hoe Luther tot dit nieuwe inzicht is gekomen, dat de concu ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
412 woorden
van 20