Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 161
151 eadem iustitia, qua ille" (I, 2, p. 44). En deze justitia Ctiristi bestaat niet alleen in de „satisfactio sufficientissima" van Christus' offerande aan het kruis, waardoor Hij de „remissio peccatorum" voor ons verdiende (I, 2, p. 129), maar evenzeer daarin, dat hij de wet geheel voor ons verv ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 162
152 gratie dicimus" (I, 2, p. 206). Alles hangt daarom alleen af van de genade Gods: „Apostolus ostendit, quod immutabili dilectione eius salvamur. Ac non arbitrium nostrum, sed inflexibilem et firmam sue predestinationis voluntatem per hec omnia probat. Ubi ergo nunc est iustitia nostra? Ubi sun ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 163
153 quia non implent legem, non sunt sine concupiscentia" (I, 2, p. 176 cf ook p. 108 en passim). Een gedachte, die Luther in zijn Palmencommentaar reeds aldus had uitgedrukt: „Sic ipse (sc. Paulus) optat inveniri in Christo non habens iustitiam suam. Nam tanta magis abundat gratia et iustitia De ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 164
154 Luther alleen een „mechanisches Verschieben der Kulissen" (p. 465), of liever nog, ze bestaat daarin, dat de zondaar „sichverkriechthinter einer spanischen Wand", Christus (p. 516), en dat God nu, zoodra Hij met hem in het gericht wil treden, „nicht ihn sondern die Wand sieht, auf der jeweili ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 165
155 i<enen. Natuurlijl< Itan ik er niet aan denken hier een uitvoerige uiteenzetting te geven van Luther's justificatieleer, zooals ze in dezen commentaar wordt gevonden; dit behoeft ook niet, want HOLL heeft in zijn artikel: „Die Rechtfertigungslehre in Luthers Vorlesung über den Römerbrie ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 166
156 impius iustificatus; licet enim sit peccator (d. w. z. al blijft de gerechtvaardigde altoos een zondaar om de in hem wonende concupiscentia) sed non impius. Impius enim dicitur qui non est cultor Dei, sed aversus et sine timore et reverentia Dei. Iustificatus autem et ,tectus peccatis suis' i ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 167
157 dum suscepit in stabulum et incepit sanare promissa perfedissima sanitate in vitam eternam" (1, 2, p. 108). En nog veel minder is de voorstelling van Denifle juist, alsof God volgens Luther de zonde buiten Christus om vergeven kan. Luther komt juist zoo kras mogelijk tegen deze nominalistisch ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 168
i6ê suos electos in horrenda peccata prosternaf', opdat ze daardoor zouden leeren „quia ipsi non sint, qui bene velint aut currant" (I, 2, p. 228). De voorbeelden van een Manasse en een Paulus hadden Luther geleerd, dat de bona opera praeparatoria waarlijk niet altoos de weg zijn, om tot deze jus ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 169
159 makkelijii is het niet, om daartoe te komen, want de „superbia cordis humani per incredulitatem" staat ons daarbij in den weg en het kost een hangen strijd, voordat de mensch er toe komt om te belijden : „cedo iustitiam meam et sensum meum . . et fateor me peccatorem et iniustum et mendacem, ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 170
.60 ik hier behandel. Mijn doel was alleen te laten zien, hoe onjuist de voorstelling was, die Denifle van de justificatieleer van Luther heeft gegeven. 10°) Calvijn heeft meermalen geklaagd over Luther's harde wijze van uitdrukking: „il a use de formes hyperbolicques de parier, lesquelles estoie ...